Rootsi autotööstuste suurimaks ohuks on kehv konkurentsivõime, kirjutab ajaleht Turun Sanomat.
Ajaleht: Rootsi autotööstuste suurimaks ohuks on kehv konkurentsivõime
Praegune globaalne majanduskriis ei ole Saabi ja Volvo raskuste ainsaks põhjuseks. Rootsi autofirmad võitles probleemidega juba enne kriisi algust.
Majanduskasvu ameti küsitlusest selgub, et autotööstused pole tuleviku ala konkurentsivõime puudumise tõttu.
Rootsi tööstuse kogumahust annab autotööstus praegu ligi 12 ja ekspordist 14 protsenti.
Autotööstus on viimasel aastakümnel teinud läbi struktuurimuudatuse, allhankijate positsioon on tugevnenud. Samas on teineteisele lähenenud autotööstus ja teenindus.
Kriis puudutab ka veokitootjaid Scaniat ja Volvot.
Volvo ja Saabi sõiduautode sektorit häirivad ka ületootmine, suutmatus minna kiiresti kaasa nõudluse muutumisega ning emafirmade Fordi (Volvo) ja GMi (Saab) finantsraskused.
Ameti andmetel annab autotööstus tööd 190 000 inimesele. Sellest rohkem töökohti on Euroopas vaid Saksa ja Sloveenia autotööstustes.
Majanduskasvu amet võrdleb rahvusliku autotööstuse kriisi ja selle võimalikke tulemusi laeva- ja tekstiilitööstuste olukorraga 1960ndatel ja 1970ndatel.
Kui laevaehitustehased ja tekstiilitööstused Rootsist lahkusid, kadus 200 000 töökohta. Selle augu täitis hiljem autotööstus.
Nüüd kardetakse, et varsti saabub autotehaste kord Rootsist jalga lasta.
Töökohtade kadumine autoalal toob kaasa inimeste koondamise muudel valdkondades - 1000 töökoha kadumine autotööstuses tähendab 1600 töökoha kadumist mujal. Kõige enam satuvad löögi alla logistika, hulgi- ja jaekaubandus ning teenindus.
Kui autotööstused on hädas konkurentsivõime nappusega, siis Rootsi puidutööstused, infotehnoloogia ja osa teenindussektorist selle üle kurta ei saa, mida on näha ka ekspordist.
Majanduskasvu ameti väitel oli autotööstus 29 riigi võrdluses hädas aastatel 1995-2005. Võrreldes Jaapani, USA ja Itaaliaga oli tootlikkus Rootsis kolmandiku võrra madalam, jäädes tahapoole ka Saksamaast ja Hispaaniast.
Ameti ennustab autotööstusele suurt struktuuri muudatust. «Rootsi toodab edaspidi vähem sõidukeid. Autotööstus peab spetsialiseeruma kõrgtehnoloogilistele eritoodetele ja otsima uusi võimalusi keskkonna- ja energiatehnika vallas, et korvata kadunud töökohti,» seisab ameti uuringus.
Kui General Motorsil ei õnnestu juuni alguseks saada oma poolele USA Kongressi või paluda pankrotikaitset, läheb USA autohiid pankrotti ja see peatab rahavoo USAst Saabile. Ja see oleks juba väga halb, kirjutab Turun Sanomat.