Me oleme kokku puutunud inimesega, keda on koolitatud kindla töökoha saamiseks, ta on selle saavutanud, pettuse ellu viinud ja firmast lahkunud, ning kogu selle aja jooksul on teda toetanud selleks pühendunud grupp.
Kas erinevates piirkondades on ka erinevad käekirjad?
Pettusi näeme üle maailma, lihtsalt praegusel ajal kerkib rohkem pettusi päevavalgele, sest motivatsioon nii pettuste läbiviimiseks kui ka nende avastamiseks on tõusnud.
Ning milline oleks teie üldine soovitus ettevõtteile?
Üldine soovitus on valvel olla. Organisatsioonis toimuvad pettused igal ajal, aga küsimus on, kui suured ja olulised need on. Aga praegu pole aeg olla heauskne, nii töövõtjate kui äripartnerite tegevusel tuleb silm hoolega peal hoida.
Kas see tähendab, et ärevaid aegu arvestades peaks ettevõtte juhid end pettuste teemal harima, et halvimaks valmis olla?
Asi pole niivõrd juhis, kui ettevõttes. Ettevõtte sees tuleb piirid väga konkreetselt selgeks teha, mis on lubatav ja mida käsitletakse pettusena. See on iseäranis oluline multikultuurses ettevõttes, kus eri rahvusest inimestel on erinev taust ja tõekspidamised. Ning ettevõte vajab aktiivset tagasisidet, töötajaid tuleb julgustada oma kahtlustest teada andma.
Küsimus on ka selles, miks töötajad ei kasuta võimalusi probleemidele tähelepanu juhtimiseks. Esimene põhjus on sageli, et probleemi ei märgata.
Teiseks ei usuta sellest midagi sündivat, seetõttu peab igale «vilele» järgnema tegevus. Ning kolmas põhjus on tagasiside - töötajad tahavad teada, et probleemiga on tegeletud ning mis tulemuseni on jõutud. Inimesed peavad teadma, et iga põhjendatud kahtlusega ka adekvaatselt tegeletakse.
Kas teise külje pealt vaadates pole Teie soovitus mitte see, et kõik nuhiks kõigi järgi?
Eesmärk pole üksteise järel nuuskimine vaid see, et inimesed annaks teada, kui nende loogika tõrgub midagi mõistmast. Ning kui asjale on loogiline seletus, siis seletatakse see töötajale lahti. Eesmärk pole orwelliliku õhustiku loomine stiilis «kes jälgib jälgijaid?».