Tänapäeva toodete elutsükkel muutub aina lühemaks, seega on tootearendusel ettevõttes vägagi strateegiline roll. Tootearendus on väga ressursimahukas ja kui siin vale strateegia valida, siis võib kergesti pankrotiga lõpetada, ütles üle 20-aastase tootearenduskogemusega Mehhatroonika Innovatsioonikeskuse juhatuse liige Jüri Riives.
Jüri Riives: vale tootearendusstrateegia viib pankrotini
Riives rääkis Äripäeva tootearenduskonverentsil, et kui varem oli näiteks üks automudel turul 8-10 aastat, siis tänapäeval oodatakse uut mudelit iga paari aasta tagant. Kõikides valdkondades eeldab klient suurt sortimenti, erinevaid seeriaid on väga palju. «Toodete funktsionaalsus dimensioneeritakse alati üle, võtame näiteks nutitelefonid, kuid kliendi ostuotsuse tegemiseks on see väga oluline,» ütles Riives.
Sõltuvalt tootearenduseks kasutada olevatest ressurssidest tuleb valida, millise olemusega meeskonda vajatakse ja milline on tootearenduse protsess - kas teha seda majasiseselt või kaasata partnereid.
«Tootearendus on väga kallis ja selleks on kaks teed: kas saada ise suureks ja arendada tulenevalt kliendi vajadustest tooteid ise või luua klastreid, konsortsiume, koostöövõrgustikke ja arendustegevust targalt jagada,» selgitas Riives. Eriti oluline on koostöö kõrgtehnoloogiliste toodete loomisel.
Riivese sõnul aitavad tootearendusprotsessi kiiremaks ja odavamaks muuta unifitseerimine, spetsialiseerumine ja koostöövõrgustikud. Hea tulemuse saavutamiseks soovitab Riives suhelda rohkem inimestega, vähendada bürokraatiat ning kasutada kõiki infotehnoloogilisi vahendeid.
Mehhatroonika Innovatsioonikeskus toetab neid Eesti ettevõtteid, kellel on soov ja vajadus kasutada kõrgtehnoloogiat. Innoreg projekti raames ja toel on MECA soetanud täisautomatiseeritud paindtootmissüsteemi (flexible manufacturing system - FMS), mis võimaldab katsetada uusi tehnoloogiaid ja valmistada innovatiivsete toodete prototüüpe, mille valmistamiseks seni Eestis võimalus puudus. Konsortsiumis osaleb praegu ca 20 ettevõtet.