Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Eurode õiget väärtust ei tajuta ikka veel

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Euromündid.
Euromündid. Foto: SCANPIX

Swedbanki eraisikute rahaasjade teabekeskuse juhataja Anne Sägi sõnul tunnevad tarbijad ikka veel, et raha justkui «kaoks» rahakotist, mistõttu on oluliselt muutunud inimeste ostuharjumused - otsitakse odavaimaid tooteid, vaadatakse enim hindasid ning käiakse harvemini sisseoste tegemas.

Swedbanki eraisikute rahaasjade teabekeskuse ja eesti konjunktuuriinstituudi koostöös läbi viidud uuringu tulemuste kohaselt on euroraha mõjutanud enam kui poolte eestimaalaste tarbimisharjumusi ja hinnatundlikkust.

Sägi sõnul otsivad alla 700-eurose kuusissetulekuga inimesed poest küll sooduspakkumisi, kuid maksavad pigem sularahas. Seevastu suurema sissetulekuga kodanikud ei jälgi nii palju hindu ning maksavad pigem kaardiga. Peale euro tulekut käiakse ka harvemini sisseoste tegemas ning sagedamini arvestatakse kokku kulusid või järgitakse päevast kululimiiti.

Harjumuste muutuste osas märgiti ära ka väiksematest hinnanumbritest tulenevat kergekäelisemat ostmist ja seda, et raha justkui «kaoks» rahakotist.

«Kui võtta võrdluseks kolm krooni ja kakskümmend eurosenti, siis 72 protsenti vastanuist olenemata sissetulekust, east, soost või elukohast leidis, et kolmekroonine hinnavahe tundub sama suur kui 20-sendine hinnavahe eurodes,» sõnas Sägi. «Peame veel õppima eurode õiget väärtust tajuma,» tõdes ta.

Kuidas on tarbijate harjumused peale euro tulekut muutunud?

 20112012
Hakkasin pidama arvestust kulude üle27%14%
Päevase kululimiidi sisseseadmine24%28%
Käin poes harvemini29%34%
Maksan enam kaardiga50%45%
Otsin odavamaid tooteid57%63%
Vaatan enam hindasid64%67%

Märksõnad

Tagasi üles