Ajajuhtimise koolitaja Ardo Reinsalu kirjutab oma ettevõtte veebis, kuidas mõjusalt «ei» öelda ning kirjeldab vigu, mida inimesed selle ütlemisel teevad.
Kuidas öelda «ei» nii, et see teisele inimesele pärale jõuaks
Kindlasti saaks eitamisest terve raamatu kirjutada ja seetõttu me siinkohal rohkem tehnikaid ei kajasta. Eitada saab veel ka tingimuslikult, kus vastamisel saab ise pakkuda välja tingimused, mille puhul sinu «ei» võiks olla «jah». Näiteks:
«Ma ei jõua homseks seda aruannet teha, aga ma saaksin seda teha ülehomseks.»
«Ma ei saa praegu sellest tootest rääkida, aga ma võiksin mingil muul teemal infot jagada?»
Kõikide eitamiste puhul on hulk vigu, mida inimesed kipuvad tegema. Järgnevad näpunäited aitavad meil nendest teadlik olla ja võimalusel vältida.
Ära naerata. Suhtlemisel soovitatakse alati naeratada, aga «ei» ütlemisel mitte. Eitamine on tõsine teema ja naeratamine tekitab vastandlikke sõnumeid, mis nõrgendavad sinu eitamise tõsidust. Samuti ära ole otsatult kurb. Säilita asjalik ja tõsine ilme.
Seisa püsti. Tülikate külaliste juures tuleb veel juttu püstiseismise tõhususest. Sama kehtib ka «ei» ütlemisel. Kui keegi tuleb sinu töölaua juurde sinule palvet esitama ja sa ei saa seda hetkel täita, siis tõuse vestluseks püsti. See võimaldab sul olla küsijaga vähemalt samal tasemel ja saavutada sellega väike psühholoogiline eelis. Muide, sama kehtib ka telefonivestluse puhul – tõuse püsti ja hääle toon aitab sõnumit tugevdada.
Kui soovid küsijale «ei» öelda, väldi tema kuulamisel julgustava kehakeele (noogutamine, jaatamine) kasutamist.
Väldi küsimusi. Väldi täpsustavate küsimuste küsimist niipea, kui on selge, et kavatsed «ei» öelda. Nagu näiteks müügimehe puhul, kellele tahad ära öelda, oleks vale küsida täpsustavaid küsimusi tema toote headuse kohta. Sellega annad selgelt mõista, et põhimõtteliselt oled asjast huvitatud. Sama lugu kolleegi ja sõbra puhul, kellele küsimuste küsimine annab võltslootust, mida sa kohe hiljem oma sõnumiga purustad.
Katkesta ja enneta. Täitsa huvitav, kuidas eitamisel tuleb eirata tavalise suhtluse puhul soovitatud lähenemisi. Vestluspartneri katkestamine või enne tema ärakuulamist lahenduse pakkumine on suhtlemises tabud. Ometi toimivad nad «ei» ütlemise puhul sõnumi tugevdamisena. Ehk siis, kui näed, et vestlus läheb küsimuse juurde, millele sinu vastus on «ei», katkesta viisakalt ja selgita, et sa ei saa aidata. Lastes vestluspartneril kogu jutu põhjalikult ära rääkida, annad jällegi valelootust ja hilisem «ei» mõjub nõrgemalt.