Lilleseemneid ja -sibulaid müüv Bakker Holland jagab klientidele taas reklaamlehti, kus lubatakse ostu eest suuri kingitusi, mida ei pruugi saada. Alles mullu sai firma samalaadse tegevuse eest väärteokorras karistada.
Bakker Holland jätkab karistusest hoolimata tarbijate narritamist
Möödunud nädalal laekus Tarbija24 lugejale Tallinnas koju Bakker Hollandi müügikataloog, mille juures oleval reklaambrošüüril lubati, et 13,99-eurose ostu eest saab endale tippkategooria kingituse, mis on suurem kui kaks meetrit.
Reklaamlehelt leiab tsitaate, mis viitavad, et suur kingitus on ostjat igal juhul ootamas: «Ametlik teade: Sind on ootamas ebatavaliste mõõtmetega kingitus!» või «Kraabi kuldset võlulambi-kleepsu ja vaata järele, millise kategooria kingituse saad!» või «Su kingitus ei mahu postkasti!» või «Kood XX-XXXXX annab õiguse üle 2 meetri suurusele kingitusele! Ära viivita ja saada saateleht meile nüüd!»
Reklaamleht teatab, et kampaania kestab kuni käesoleva aasta lõpuni ning osaleda saab selles kuni 15. maini. Kingituse taotlemise aeg on aga hoopis 14 päeva, soovitavalt tuleks kingitust taotleda 72 tunni jooksul.
Kraapides leiab ostja, et just temal on «õigus kingitusele megasuurte kingituste kategooriast», kuhu kuuluvad näiteks Philipsi televiisor, aiamööbli komplekt, «megasuur» mullivann ja «megapraktiline» kohvrite komplekt.
Tillukeses kirjas võib kampaania tingimuste alt siiski leida, et teleri saab ainult üks ostja, kel loosis õnne jagub, kõik ülejäänud peavad leppima laudlinaga, mis on samuti kaks meetrit lai.
Bakkeri Hollandi klienditeenindaja kinnitas, et kõiki fotodel lubatud auhindu on üks. «Seal on kampaaniareeglid ka kataloogiga kaasas, kus on täpsemalt kirjas. Kõiki neid suuremaid asju on üks ja laudlinasid on siis rohkem. Kõik tellijad saavad praegu, kui kaup tuleb, koos kaubaga kaasa laudlina ja suuremad asjad selguvad alles aasta lõpus,» rääkis ta.
Ebaaus kauplemisvõte
Tarbijakaitseameti avalike suhete juht Hanna Turetski nentis, et Bakker Holland OÜ tegevus ei ole ametile võõras. «Ettevõte on 2012. aastal väärteokorras karistatud ning tehtud ka ettekirjutus, mis tänaseks on saadetud sundtäitmisele. Põhjuseks just seesama ebaausa kauplemisvõtte kasutamine ehk lubatud on auhindu, mida tegelikkuses inimesed kätte ei saa,» teatas ta.
Mäletatavasti lubas 2011. aasta kampaanias Bakker Holland tellijatele 10 000 euro suurust võitu, mille juures oli kirjas «100 protsenti garantiid».
Turetski sõnul on viimasel ajal olnud suhteliselt palju pöördumisi, kuid kõik on juba lõppenud kampaania kohta. Tarbijakaitseametile on pidevalt esitatud kaebusi seoses erinevate kaugmüügifirmadega. Ometi on tänavu kaugmüügi osas olnud rohkem tegemist teiste firmadega kui Bakker Hollandiga.
Samas tõdes Turetski, et nimetatud firma on teinud ametiga koostööd, et oma teenusprotsesse ja lepingutingimusi inimestele paremini arusaadavaks teha. «Samuti on suurem osa meieni jõudnud tarbijate kaebustest lahendatud rahumeelselt poolte kokkuleppel,» lisas ta.
«Seega, kataloogide saatmist ja müügikõnesid tarbijakaitseamet ära keelata ei saa. Tarbijatel tuleb endil olla tähelepanelik ning kindlasti tuleb arvestada sellega, et seaduste järgi on ka telefoni teel sõlmitud suuline leping kehtiv,» toonitas Turetski.
Kaugmüügifirmadel on Turetski sõnul üldjuhul sama käekiri – firmad pakuvad tarbijatele telefonitsi või internetis võimalust tellida tasuta nende toodetega proovipakk. Tarbijad aga ei mõista, et andes nõusoleku tasuta paki saamiseks, annavad nad ka nõusoleku pikaajalise lepingu sõlmimiseks, mille kohaselt hakkavad nad saama igal kuul tasulisi pakke. Kui tarbija sellest ja täpsematest lepingutingimustest aru ei saa, ei oska nad ka pärast proovipaki saamist õigeaegselt firmale teada anda, et nad tasulisi pakke edaspidi ei soovi.
Kaugmüügiga seotud tarbijapöördumiste statistika näitab, et enamik selleteemalistest küsimustest puudutab telefonimüüki. See viitab selgelt asjaolule, et inimesed ei saa telefoni teel tehtud pakkumiste tingimustest täielikult aru ega suuda kogu müügikõne käigus antud infot meelde jätta.
«Kas telefonimüük tuleb seetõttu keelata või on lihtsalt tegemist telefonimüügi eripäraga? Ameti pädevuses on järelevalve seaduste täitmise üle ning seaduse vastu telefonimüügiga tegelevad ettevõtted ei eksi. Pigem on küsimus selles, kas see, millele firmad müügikõne ajal keskenduvad, on tarbija seisukohalt kõige olulisem. Kas tarbijale jääb kõnest meelde tasuta pakk või lepingutingimused ning lepinguga kaasnevad hilisemad kohustused?» arutles Turetski.
Soovitused tarbijatele:
- Kui Sulle pakutakse tasuta kaupu/proovipakki, küsi üle selle pakkumisega kaasnevad tingimused. Ära nõustu kunagi kergekäeliselt ja mõtlematult!
- Kui oled saanud tasuta proovipaki, loe selle kättesaamisel tähelepanelikult läbi kõik kaasapandud materjalid.
- Kui Sa edaspidi tasulisi pakke ei taha, helista või kirjuta kohe paki saatnud firmasse ja anna oma keeldumissoovist teada.
- Kui siiski juhtub, et järgmine pakk jõuab Sinuni, tuleb see koheselt tagastada (mõned ettevõtted võimaldavad tagastada tasuta, teiste puhul tuleb maksta postikulu eest).