Signe Ratso, mis on praegu kõige kuumem teema kaubanduspoliitikas?
Liikmesriigid peaksid andma meile lähiajal mandaadi vabakaubandusleppe kõneluste alustamiseks Jaapaniga ning juunis peaksid algama vabakaubandusleppe läbirääkimised USAga. Lõpetamisel on samalaadsed kõnelused Kanada ja Indiaga.
Mida annaks vabakaubanduslepe Jaapaniga?
Jaapan on maailma kuues majandus ja tema kaudu saame täiendava ligipääsu ka Aasia turgudele. Jaapani puhul on määrav mittetariifsete barjääride ületamine: standardid, tehnilised tingimused jms.
Tellisin hiljaaegu Suurbritannia netikaubamajast elektroonikat ja pakki avades nägin kolmeharulist pistikut. Kas Euroopa Liit suudab kunagi sellised erinevused ületada?
Suurbritannia on Euroopa Liidu siseturu osa, aga mõned erinevused on jäänud. Vanade standardite ühtlustamine on palju keerulisem kui uute standardite kokku leppimine. USAga püüame elektriautode jaoks leida lahenduse, et pistikud oleksid ühildatavad, et autot saaks laadida siin- ja seal pool ookeani.
Mis tuleb Eesti elektriautode laadimissüsteemis mõne aasta pärast välja vahetada?
See sõltub sellest, millise laadimisstandardi Euroopa Liit kasutusele võtab. Praegu on kaks laadimisstandardit: Saksamaa ja Lõuna-Euroopa autotootjate standard. Kuna ei ole suudetud kokku leppida, tuli Eestil teha otsus ja Eesti võttis kasutusele Lõuna-Euroopa autotootjate standardi. Viimane on kasutusel ka Jaapanis, kust tulid meile Mitsubishi elektriautod.
Kas meie valitsus tegi valearvestuse?
Ei, aga kuna autod tulid Jaapanist, siis see määras ka laadimispunktide standardi.
Venemaa piirangut elusloomade sisseveole ei ole Euroopa Liit suutnud murda.