Asjatundjate hinnangul ostab Eesti Aviokütuse Teenuste ASi selle vähemusosanik BP ja ASi Amadeus Eesti selle vähemusosanik Amadeus Finland. Kõige keerulisem on ostjat leida kohalike lendude operaatorile Estonian Air Regional, mis kuulub tervenisti Estonian Airile.
Tütarfirmad müüakse ilmselt vähemusosanikele
Rahvuslik lennufirma tahab loobuda tütarettevõtetest, et olla meele järele Euroopa Komisjonile. Nimelt nõuab viimane, et abipalve esitanud äriühing teeks kõik endast oleneva, et taastada äri jätkusuutlikkus, mis tähendab loobumist kõigest kõrvalisest.
Jääb üksnes peamine
Lennuameti endise juhi Toomas Petersoni sõnul on Estonian Airi juhtkonna otsus keskenduda lendamisele ja müüa tütarfirmad õige samm. «Eriti nii väikses lennufirmas peaks üldine juhtimispõhimõte olema, et tegeletakse üksnes peamisega ehk antud juhul lendude opereerimisega,» kiitis Peterson müügikava heaks. «Lennukite liisimiseks, kütuse tarnimiseks, maapealseks teenindamiseks on reeglina eraldi firmad. Isegi palju suuremad lennukompaniid – Lufthansa, SAS, Finnair – müüvad osalusi tugifirmades.»
Estonian Airil on kolm tütarfirmat. Kohalikke lende opereeriv Estonian Air Regional kuulub tervenisti Estonian Airile. Broneeringusüsteemi operaatorist Amadeus Eestist kuulub lennukompaniile 60-protsendiline osalus, ülejäänu omanik on Amadeus Finland. Tallinna lennujaamas lennukikütust müüvast ja tankimise teenust osutavast Eesti Aviokütuse Teenuste ASist kuulub Estonian Airile 51 protsenti, ülejäänu omanik on naftahiiglane BP.
Suurfirmadele omaselt polnud kumbki vähemusosanik eile nõus oma plaanidest rääkima. Ka Estonian Air ei soostunud eile müügi üksikasju lahkama.
«Läbirääkimised osaluse müügiks Estonian Air Regionalis, Eesti Aviokütuse Teenuste ASis ja ASis Amadeus Eesti on pooleli,» sõnas lennufirma pressiesindaja Ilona Eskelinen. «Saame kommenteerida pärast tehingute sõlmimist ja kui oleme saanud nõusoleku ostjatelt,» märkis ta.
Nii Toomas Peterson kui ka Statoil Eesti kommunikatsioonijuht Jaanus Pauts pidasid aga Eesti Aviokütuse Teenuste ja Amadeus Eesti tõenäolisteks ostjateks just vähemusosanikke.
Jaanus Pautsi sõnul on lennukikütuste müümine puhtalt hulgimüüjate turg ning väga spetsiifiline valdkond, kus on väga tähtsal kohal logistiline võimekus. «Seetõttu võiks arvata, et mõningane eelis ja seetõttu ka suurem ostuhuvi võiks olla ettevõtetel, kes ümberkaudsetel turgudel juba tegutsevad,» põhjendas ta.
Võimalus uuele tulijale
Toomas Peterson osutas aga, et kõige raskem võib olla leida ostjat kohalike lendude operaatorile Estonian Air Regional.