Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Idee: igale kaubandusettevõttele oma taaskasutuspood

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Elioni juhatuse esimees Valdur Laid
Elioni juhatuse esimees Valdur Laid Foto: Elion

Elioni juhatuse esimees Valdur Laid käis Minu Eesti mõttetalgutel välja mõtte, et kõigil jaekaubandusega tegelevatel ettevõtetel võiks olla ka koht, kus turustada oma kaupu teisel ringil.

Valdur Laid ütles, et ühena paljudest teemadest otsiti vastust küsimusele, kuidas suurendada sisetarbimist Eestis ja aidata seeläbi kaasa majanduse taastumisele, sest languse pidurdumine sõltub suuresti ka tarbijausalduse taastumisest.

«Taaskasutussüsteemi peaks hakkama rakendama kõikide kaubagruppide osas ning ettevõtted peaksid senisest enam panustama second-hand toodete promomisele,» tegi Laid ettepaneku.

Ta arvas, et müügikanal samade, ent kasutatud kaupade turustamiseks võiks olla iga jaekaubandusettevõte juures. Näiteks avas Elion hiljuti kasutatud IT-tehnika veebipõhise poe, millega keerulistel aegadel leiti hoopis uusi kliente. «Avasime selle alles hiljuti, kuid näha on, et huvi kasutatud seadmete vastu on suur ning kasvab üha,» ütles Laid.

«Osa taaskasutusturust toimib juba ammu ning väga edukalt. Näiteks on väga aktiivne ju autode järelturg, kuid paljudes teistes valdkondades on kasutamata potentsiaali veel palju,» leidis ta. «Oluliselt aktiivsemalt võiks uute kaupade kõrval pakkuda kasutatud raamatuid, CD-sid, DVD-sid ja muud sellist - need on tooted, mille kvaliteet kasutades oluliselt ei lange, mida koguneb ajapikku suurtes kogustes ning mida lõputult ise tarbida ei taha,» selgitas Laid.

Samuti uskus ta, et turgu oleks sellistele toodetele, mida kasutataksegi lühiajaliselt või hooajaliselt, näiteks lastekaubad või spordikaubad.

«Kokkuvõttes pole vahet, kas kasutatud kaupu pakutakse reaalsetes või virtuaalsetes poodides, oluline on, et inimesed mõtleksid keskkonnasäästlikult ning ei pelgaks teisel ringil olevaid kaupu,» rõhutas Laid.

Ta lisas, et ostab ka ise teise-ringi asju. «Näiteks ostsin hiljuti naabrilt tema maanteejalgratta ja olen väga rahul.»

Kindel kvaliteedistandard

Laidi arvates kaasneb praegu veel kasutatud asjadega sageli negatiivne kuvand. Seetõttu tuleks luua selline kvaliteedistandard, et inimesed ei pelgaks kasutatud asju tarbida.

«Kindlasti aitaks see, kui jaeketid- ja kauplused, kes kasutatud kaupu müüksid, seaksid selged kriteeriumid, millele müüki toodavad kaubad vastama peavad ning ka ise kontrolliks neid,» selgitas Laid. «Vastasel juhul on kaubavalik väga erineval tasemel ning ostjal ei teki kindlustunnet, mistõttu jääb ost pigem tegemata.»

Lisaks tuleks panustada mainekujundusprojektidesse, mida saaksid teha nii jaemüüjaid, riik kui ka inimesed ise, kes taaskasutust pooldavad ja sellega tegelevad. «Usun, et väga paljud Eesti elanikud on valmis kvaliteetseid teise ringi kaupu ostma, järgmine samm tuleks teha kaupmeestel,» lisas Laid.

Tagasi üles