Päevatoimetaja:
Angelina Täker

Mida teha, et müügimees veel rohkem müüks?

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Kristina Traks
Copy
Rahakott
Rahakott Foto: Peeter Kümmel / Sakala

Lihtne vastus sellele küsimusele tundub olevat, et maksa rohkem preemiat, suuremat tulemuspalka või boonust. Koolitaja Raimo Ülavere kirjutab aga oma blogis erinevatele uuringutele viidates, miks rahaga tagant utsitamine ei pruugi mõjudagi ning mis võiks olla alternatiiv tulemuspalgale.

Ühest vastust küsimusele, mis paneks müügimehe rohkem müüma, on raske, kui mitte võimatu anda. Ent võimalik on veidi vaadata trende ja mõelda, kas ja mil moel see võiks konkreetsel juhul sobida. Olen päris veendunud, et raha ehk tulemuspalga mõju müügi tulemuslikkusele on paljudel juhtudel tugevasti üle hinnatud. Ent samas võib sellele radikaalne lähenemine, lihtsamalt öeldes selle kaotamine, olla paljude jaoks hukatuslik (ehkki ma arvan, et ka see hirm on liialdatud).

Küll aga on maailmas ja ka Eestis viimastel aastatel levimas trend, mis ehk võimaldab toetada tulemuslikkust ilma et peaks ette võtma radikaalseid muutusi. Nimelt on terve trobikond tõsiseltvõetavaid uuringuid näidanud, et mitterahalised motivaatorid on müügis tulemuspalgast mõjusamad. Paar viidet-näidet.

Konsultatsioonifirma McKinsey ütleb uuringule tuginedes, et tulemuspalgast paremini mõjuvad müügile kolm konkreetset asja:

Otsese juhi tunnustus ja üks-ühele kohtumised

Firma juhtide tunnustus

Võimalus juhtida ja vedada firma sees erinevaid projekte

Sama väidab Aberdeen Grupi tehtud uuring: see, et raha paneb rattad käima ja n ainuke asi, mis müügiinimesi motiveerib, on ainult intuitiivne tunnetus, mis ei vasta tõele. Faktid ligi 300 firma uuringust: TOP viiendiku firmad kasutasid kaks korda tõenäolisemalt mitterahalisi motivaatoreid, neid kasutanud firmade käive kasvas aasta ligi 10 protsenti võrra versus teiste 3 protsendiga ja mõistagi tegid nad paremaid tulemusi nii iga müügiinimese käibe kui ka tehingu kasvus. Ning väga oluline oli veel üks mõõde – nende firmades meeskonna koostöö kasvas, samal ajal kui puhtalt rahale üles ehitatud firmades inimeste vaheline koostöö tase langes.

Kõik see eeldab muidugi juhtidelt teiselaadset vastutust ja tegevust. Lihtsamalt öeldes – juht peab muutuma administreerijast päris inimeste juhiks.

Muuseas, kui see kõik tundub liiga keeruline, siis … uuringud väidavad, et tegelikult on võimalik üsna lihtsalt saada paremaid tulemusi lihtsalt raha (osaliselt) asendamine selle derivaatidega – kinkekaardid, reisid vms. Oodatav kogemus jääb selle saajale paremini meelde, kui lihtsalt mingi rahanumber. 

Tagasi üles