Tunamullu Tele 2 Eesti haru juhtima asunud leedukas Mindaugas Ubartas rääkis intervjuus Otsustajale, et inimeste vallandamine või nende töölt äraminek pole probleem, vaid see, kui nad tööle tulla ei taha.
Tele 2 juht: vihkan vallandamist
Mul on kaks diktofoni kaasas, et kui üks ütleb üles, saan teist kasutada. Tehnoloogia on mind varemgi alt vedanud.
Keda ei oleks. Kas te olete kuulnud nalja, et kui lennundus areneks niisama kiiresti kui IT-sektor, lendaksime Londonist New Yorki vähem kui sekundiga?
Lend üle ookeani maksaks vähem kui sent. Ainus negatiivne kõrvalnäht oleks, et iga kümnes lennuk kukuks alla.
Olete kaks aastat Eestis Tele 2 juhtinud. Mis tunnetega siia tulite?
Kas tahate ilusat vastust või ausat? Ma tahtsin minna lõunasse, aga lõpetasin põhjas. Tahtsin minna Vahemere äärde. See on aus vastus. Aga Tallinn on kena koht mere ääres, nii et peaaegu nagu lõuna.
Sõjaväes saadetakse karistuseks teenistusse põhjapooluse lähedale. Kas see käib ka teie lähetuse kohta?
Tele 2 Eesti haru pole karistus. Kui rääkida sõjaväest, siis korporatiivmaailmas oleme sõdurid, kes ülesande saades asuvad seda küsimusi esitamata täitma. See on minu ülesanne, olen siin ja täidan seda. Tallinna tulek oli palju raskem mu abikaasale.
Aga võtsime kaardi ja vaatasime, et Vilniusest Klaipedasse on 300 kilomeetrit. Kas me koliksime?
Jah. Tallinna on 600 kilomeetrit, seega mis vahet seal on. Tõsi, siin on keelebarjäär ja veel mõned asjaolud, aga lõppkokkuvõttes oleme suhteliselt lähedal Vilniusele.
Seega võib öelda, et väga lihtne siia kolimine polnud?
Minu jaoks oli. Aga ma rääkisin sellest ka oma ülemusega. Kuidas tema oma karjääri alustas. Tahtsin alguses öelda ei, aga siis rääkisin inimesega, kes töötas algul Helsingis, pärast seda kolis Stockholmi, siis Katarri, seejärel tuli tagasi Stockholmi. Kuidas ma ütlen, et ei taha Vilniusest Tallinna kolida?
Võin järjekorra segamini ajada, aga meie firma president töötas Stockholmis, kolis New Delhisse, seejärel töötas Kairos, San Diegos ja Londonis ning siis naasis Stockholmi. Kas sellise inimesega rääkides saab öelda, et 600 kilomeetrit on minu jaoks liiga raske? Võtad lihtsalt ülesande vastu ja teed.
Mis teie taust on, millega tegelenud olete?
Vahetult enne Leedu Tele 2 tööleminekut töötasin oma logistikafirmas. Enne seda olin ühes teises sidefirmas.
Nii et teil on telekommunikatsiooni taust?
Seda öelda oleks eksitav. Põhimõtteliselt on mul juhtimis- ja müügitaust, mille sain sidefirmas. Töötasin varem tavatelefoniside üksuses, seejärel mobiilsideüksuses, edasi tegin ühe aasta oma firmat ja siis kutsuti Tele 2, kus alustasin müügidirektorina. Haridus on mul ärikorralduses. Aga sel alal pole kindlat elukutset, see on rohkem kunst kui teadus.
Kui Eestis tegutseva firma juhiks määratakse välismaalane, tekib eestlastel alati küsimus, et miks eestlast ei valitud. Kas oskate öelda, miks Tele 2 nii tegi?
Tele 2 hakkas kolm aastat tagasi propageerima rahvusvahelist firmasisest roteerimist, mis mõjub hästi nii ettevõtte kui ka inimese enda arengule. See, et Tele 2 Eestit juhib leedukas, oli juhuslik. Firmas oli sisekonkurss ja mind valiti välja.
Kui tööd alustasite, lahkus Tele 2-st hulk inimesi. Kas suurem osa neist vallandati või lahkusid nad omal soovil?
Nii ühte kui ka teist. Üks Eesti ärileht isegi tsiteeris mind ekslikult, et ma vallandan inimesi ja see meeldib mulle...
Aga te ikkagi vallandasite ju.
Jah, ma vihkan seda, aga mõnikord on see firma arengu jaoks vajalik.
Miks see tookord vajalik oli?
On selline ütlemine, et kui seisad näoga mineviku poole, seisad seljaga tuleviku poole. Kui hakkad mõtlema, et su kuldsed ajad olid aastaid tagasi, siis sa ei mõtle sellele, kuidas firmat paremaks muuta. Seega tuleb sul lahkuda.
Kas keegi lahkus ka teie juhtimisstiili pärast?
Seda peate nende käest küsima. See teema kummitab mind iga kuu, seda küsitakse mult palju. Ja teiega praegu rääkides võin ma öelda, et see pole probleem, kui inimesed lahkuvad. Probleem on siis, kui nad tulla ei taha.
Kas inimesed tahavad tulla?
Tahavad. Meiega on viimasel ajal liitunud uued inimesed, kes naudivad tööd ja selle tulemusi. Minu töö on muuta see masin lihtsamaks ja efektiivsemaks.
Rääkisite ühe kolleegiga enne leedu keeles, kas võtsite Vilniusest palju kolleege kaasa?
Ainult ühe. Liina töötab siin ja üks inimene tuli veel, aga ta on poolakas, kes töötas Leedus. Ta töötas ka Kasahstanis ja nüüd töötab siin. Meil on siin veel ukrainlasi ja venelasi, sest osa inimesi teenindab viit erinevat riiki. Seega ei paku me ainult kohalikku teenust, vaid ka teenuseid üle grupi.
Millised on teie juhtimistõed ja uskumused, mida järgite?
(Jääb mõttesse.)
Kas liiga raske küsimus?
See pole raske küsimus, vaid tõekspidamisi on liiga palju. Vaatame asja lihtsalt. Rääkides firmadest, siis nad erinevad ainult ühe asja poolest. Võtame mobiilsideoperaatori: me ei tooda maste, antenne ega telefone. Me ei tee iPhone’isid ega Androide.
Me erineme inimeste ja firmakultuuri poolest. Kui tahad firmat juhtida, peavad seal töötama õiged inimesed, kes on tulemuste loomisele orienteeritud, kes tahavad töötada ja tõestada, et nad on parimad. Tele 2 strateegia on pakkuda parimat hinda, seega peavad olema inimesed, kes usuvad, et parim hind on õige asi, mille poole püüelda.
Minu jaoks juhina on kõige tähtsam ehitada üles meeskond, kes tahab saavutada suurepäraseid tulemusi ja kes sobiks firma strateegiaga.
Seega olete n-ö personali, mitte numbrite inimene.
Maailm töötab numbrite peal, need on nullid ja ühed (binaarkood – G. D. H.). Numbreid tuleb alati vaadata, aga need on ainult numbrid ja neid toodavad inimesed. Ühelt poolt kliendid ja teiselt poolt töötajad.
Millised erinevused on Tele 2 Leedu ja Tele 2 Eesti vahel?
Eestis töötab 260 inimest, Leedus 83. Leedus on paljud tööd sisse ostetud. Tele 2 Eesti on juba varem olnud töötav ettevõte, sest ostsime kohalikelt ära omaaegse Q-GSMi. Leedus on aga firma nullist loodud.
Kas seepärast läheb ka Eesti firmal paremini?
Enam mitte.
Seega Leedus teenitakse rohkem raha?
Asi on väga lihtne. See tuleneb turu suurusest. Siinne turg on väga piiratud, töötame 1,3 miljoni elanikuga turul. Leedus elab kolm miljonit inimest. See on vahe. Sealne turg on sügavam.
Kui te tööle asusite, ütles Tele 2 Kesk- ja Ida-Euroopa juht, et pole rahul siinse tööga. Millega ta rahul polnud ehk mida teid parandama saadeti?
Eestis oli aastaid väga rahulik turg ning kõikide turuosaliste turuosad olid suhteliselt stabiilsed. Mind saadeti siia turuosa kasvatama.
Kui palju?
Ma ei lakka kunagi uskumast, et suudame tõusta ainukeseks firmaks siin turul. Kõigepealt number üheks ja siis ainukeseks. The sky’s the limit.
Kas olete kasvatanud Eestis turuosa?
Võlukepikest äris pole. Kui teate kedagi, kel see on, öelge mulle, ma lähen ja pätsan selle talt.
Aga olete siis kasvatanud turgu?
Ei, veel mitte.
Kes on praegu Eestis turuliider?
Oleneb, mida mõõta. Kui võtta rahaliselt, on selleks EMT. Tema tulu küll kukub kõvasti, aga siiski korjab turult suurema osa raha kokku. Kui võtame kliendibaasilt, siis oleme kolmekesi üpris lähestikku. Üks ettevõte (Elisa – G. D. H.) teatas hiljuti, et ületas EMT turuosa.
Olgem nüüd ausad, me kõik ostame täpselt samu uuringuid ja selle hälve on 1,5 protsenti. See tähendab, et kui sul pole kolmeprotsendilist edumaad, peaksid suu kinni hoidma, sest see ei näita muidu midagi. Tegelikkuses on ühel kuul EMT ees, teisel Tele 2 ja kolmandal Elisa. Turg on nagu Ameerika mäed. Liiga vara on öelda, kes võitjaks tuleb.
Aga kui prooviks mõelda, kes võitjana väljub?
Kliendid.
Aga mitte üks kindel firma?
Telekommunikatsiooniettevõte on nagu infrastruktuurifirma – niikaua, kuni on vajadust teede järele, on vajadust kommunikatsiooni järele ning seni need firmad ka püsivad. Seega kolm firmat jäävad alles ja igaühel on oma turuosa.
Kas Eesti turul on ruumi uue operaatori jaoks?
Mina sellist investeeringut õigustada ei oskaks. Oma raha ma sellisel turul telekommunikatsiooni ei investeeriks. Pidades silmas praeguste tegijate kasumlikkust.
Kunagi levis Eestis nali, et Tele 2 levialasse sõitmiseks väljub kell 12 Raekoja platsilt buss. Kas selliseid nalju tehakse teie kohta endiselt võib on firma kuvand paranenud?
Kui keegi paneb firma püsti, siis pole seda millegagi võrrelda ning tal on esimese alustaja eelis. Kui tuleb teine firma, siis saab seda juba esimesega võrrelda. See nali algas tegelikult Radiolinjaga (praegune Elisa – G. D. H.). Meil oli Leedus oma operaatoritega samasugune nali. Kui tuli Tele 2, mugandati see nali meie jaoks.
Aga seda nalja teevad inimesed, kes raha ei loe ja kellele meeldib üle maksta, mitte inimesed, kes meie teenuseid kasutavad. Viimastel probleemi pole.
Kusjuures, ma istusin täna kaks tundi meie kõnekeskuse kõnesid kuulates ja mitte kellelgi polnud leviga probleeme.
Mis siis põhiline probleem oli?
Olid sellised pehmed probleemid, SIM-kaardi vahetus ja teenuste hinnad. Üks küsimus oli väga tüüpiline – inimene helistas ja kurtis, et ta telefon seisab kasutamata laual, ent miks ta arve nii suur on. See on tüüpiline nutitelefonide ajastu probleem, sest need ju kasutavad mobiilset internetti.
Aga selle probleemiga me just tegeleme. Nägin eelmisel kuul üht arvet, mis oli 41 000 eurot. Kuna inimene kasutas mobiilset internetti, laadis alla oma 40 GB või midagi sarnast. Ta ei pidanud arvet muidugi maksma. Me ei kasseeri nii suuri summasid sisse, kui tegemist on eksitusega. Aga edaspidi hakkame mobiilset internetti päevatariifi alusel tasustama. Kui teatud maht on täis, siis enam ei maksa.
Te tahate öelda, et kui ma oleksin Tele 2 klient ja teeksin «kogemata» 41 000-eurose arve, ei peaks ma seda maksma?
Mulle meeldiks, kui te selle maksate, aga kas te maksaksite? See on meie äri jaburus. Võtame ette samme, et seda vältida. Kusjuures, see polnud ainuke arve, selliseid arveid on olnud tuhande ringis.
Eestis on olemas korralik kõneteenus, normaalne mobiilne internet. Mis on see järgmine suur samm, mille poole püüdlete?
See on väga asjakohane küsimus. Praegu oleme mobiilse interneti kiiruse võidujooksus.
Kas 4G?
Jah, 4G on praegu suurim investeerimisala operaatoritele. Ent väga raske on prognoosida, kuhu see viib. Kui me kolmekesi (EMT, Elisa, Tele 2) 3G pärast võistlesime, kas mäletate, mis oli põhiline müügiargument?
Ei.
Videokõned. Mitu videokõnet te teinud olete?
Ühe. Ei, kaks.
Kaks, ja mitu neist tegite operaatori teenust, mitte kellegi kolmanda osapoole teenust kasutades?
Mitte ühtegi.
Just. Tulevikust rääkida on väga ohtlik, aga vaatame minevikku. 3G-ga rääkisime, et tulevad videokõned ja inimesed hakkavad teisiti suhtlema. Aga mis tegelikult juhtus? (Võtab laualt nutitelefoni.) Sellised seadmed tekkisid.
Ja me hakkasime inimestena teisiti käituma. Ei kasuta neid vaid helistamiseks, vaid suhtleme nende kaudu sotsiaalvõrgustikes, saadame e-kirju. Oleme nendest isegi sõltuvuses. Seda andis meile 3G.
Kui räägime 4G-st, siis praegu pole sellist tehnoloogiat või teenust, mis vajaks 4G pakutavat kiirust. Selliseks kiiruseks ei ole veel vajadust. Olen enam kui kindel, et need teenused tekivad. Tulevikus näeme palju uusi teenuseid, aga millised need on, seda veel ei tea. Kui teaksin, siis teeksin need.
Analüütikud spekuleerivad, et Tele 2 tahab osta müügisolevat Starmani.
Laiendasime mullu oma äri, ostes Eesti Energialt Televõrgu. Starman on müügis, ent pean iga kuu eitama huvi selle firma vastu ja teen seda nüüd veel kord.
Aga on teil mingeid muid laienemisplaane?
Otsime pidevalt uusi võimalusi, mis looks sünergiat.
Kui te siin oma tööga hästi hakkama saate, kas teid on siis ootamas ametikõrgendus peakontoris või oma soovitud kohas?
Ma pole see mees, kes on nagu orav rattas. Kui oled rattas, jääb selline mulje, et ronid karjääriredelil. Täidan ülesannet, mis mulle on antud. Ma ei tea, mis tulevik mulle toob.
Kuidas Leedu majandusel läheb?
Suhteliselt sama olukord, mis Eestis: eksport kasvab, SKT kasvab, sisetarbimine on vanal tasemel. Tööpuudus on võrreldav Eestiga. Oleme taastumas 2008. aasta alguses saadud löögist.
Kas Eestil läheb tänu eurole paremini?
Ütleksin, et see on Eestile kasulik turismi pärast. Imetlen Tallinna suvel, kõiki ristluslaevu, mis sadamasse tulevad. Mind rõõmustab paljude rahakulutajate nägemine vanalinnas. Minu seisukohast on hea ka see, et roaming ehk rändlusteenus kasvab.
Kas Tele 2 peakontor on teie tööga rahul?
Ütleme nii, et telekommunikatsioonitööstus kahaneb, sest kõigil kolmel operaatoril on üks strateegia – Tele 2 strateegia. Kõik kolm võitlevad hinna pärast. Kaks aastat tagasi oli olemas ka klienditeeninduse parandamise strateegia.
Enam ma sellist asja ei näe, sest kõik võitlevad odavama hinna nimel. Hinnastrateegia n-ö sulatab turgu ja firmade kasumeid. Selle peale ei vaadata ühegi firma peakontoris hästi. Ent me tegutseme just sellises keskkonnas nagu tegutseme. Kui ettevõtted kunagi naasevad oma strateegia juurde, ehk siis on ka peakontorites näha rohkem naeratavaid nägusid.
Kas hinnakonkurentsis ei ole ohtu, et teenuse kvaliteet saab kannatada?
Teenuse kvaliteet kannatab, aga see ei ole sideettevõtetest tingitud. Räägime ehk üldiselt, sest Eestis on see teema väga valulik. Meie võrgus on aktsepteeritav üks katkenud kõne 200 kohta. Võtame nüüd Hollandi. Kui sinna tulid iPhone’id, katkes kümme kõnet sajast.
See polnud tingitud operaatorist, vaid sellest, et seade polnud võrgu jaoks seadistatud. Seesama on juhtunud ka Eestis. Kaevatakse halva leviala pärast, ent tegelikkuses on see tingitud telefonidest.
Peate silmas seda, et kõne katkeb, kui telefon otsustab 3G võrgust 2G võrku tagasi minna?
Jah. Ning nüüd on tulemas uus üleminek. Kui hakkab tööle 4G, liigub telefon seal 3G võrku. Praegu on 4G vaid mobiilse interneti jaoks, aga tulevad ka kõned.
CV Mindaugas Ubartas
Sündinud 10.04.1978
Abielus
Töö:
Aprill 2011 – Tele 2 Eesti ASi juhatuse esimees
Maist 2005 – aprillini 2011 Leedu Tele 2 müügi- ja turundusjuht
Juulist 2002 – aprillini 2004 UAB Bite GSMi ärijuht
2001–2002 Teo LT AB mänedžer
Haridus:
2002 Vytautas Suure Ülikool (Kaunas), ärimagister