Enne täieõiguslikuks B-kategooria autojuhiks saamist peab esmase juhiloa omanik läbima lõppastme koolituse, mis koosneb kolm õppetundi kestvast ettevalmistavast teooriakursusest, kaks tundi kestvast libedasõidu koolitusest (teooria pluss libedasõit) ning kaks tundi kestvast säästliku sõidu koolitusest.
Autokoolid viilivad õppekava täitmisest kõrvale
Tegelikult saab muist noori autojuhte vahtralehest lahti üksnes libedasõidu praktikumi läbinuna.
Mullu sügisel sai Kadril (toimetusele on täisnimi teada) täis kaks aastat esmase juhiloa staaži. Sõbra soovitusel otsustas ta võtta lõppastme koolituse Tallinnas tegutsevast autokoolist Stalker. Seda hea mainega sõiduõpetaja pärast, kes õpetas Kadrile säästlikku sõitu – nii nagu õppekava ette näeb.
Kadri viis autokooli kontorisse omal ajal saadud autokoolitunnistuse ja sai vastu kontonumbri, kuhu tuli kanda lõppastme koolituse tasu – sada eurot.
«Autokooli juhataja ütles, et paneb mulle kinni esimesel vaba libedasõidu aja, ja helistab,» rääkis Kadri.
Veidi aja pärast helistati autokoolist ja teatati, et tuleb minna osaühingule Autosõit kuuluvale Männiku libedarajale. Stalkeril on Autosõiduga leping, et Autosõit koolitab Stalkeri õpilasi oma libedarajal.
«Kohale jõudes eeldasin, et kõigepealt tuleb teooria, siis sõit, aga tehti vaid kiire sissejuhatus, mis ees ootab, lasti nimed kirja panna, ning kohe rajale,» ütles Kadri, kes küsis imestusega, kas teooriat ei loetagi. «Juhendaja ütles, et see peaks mul juba tehtud olema.»
Autokoolist Stalker oli Kadriga koos libedasõitu tegema tulnud veel kolm noormeest, kes väitsid libedaraja juhendajale, et nemad olevat justkui midagi teinud.
«Pärast ütlesid nad mulle, et tegelikult muidugi teooriatunde ei olnud, aga selles koolis käivatki nii, et teooriatundidest pääseb,» rääkis Kadri. Ta läks rajale ja tegi harjutused suuremate probleemideta ära.
Hiljem viis ta tunnistuse maanteeameti liiklusregistri büroosse ja sai täieõiguslikuks autojuhiks.
Kolm tundi kestev loeng keskkonda säästvast, ohutust ja teisi liiklejaid arvestavast mõtteviisist ning käitumisest libedal teel jäigi Kadril kuulmata.
Kas kohale peab tulema?
Autokooli Stalker juhatuse liige Sergei Mihhailov väitis, et Kadri läbis teooriakoolituse, mida autokool pakkuvat nii e-õppe kui ka loengute vormis. Pretensioonidega palus ta pöörduda autokooli poole. «Meie autokool on alati avatud dialoogiks. Antud küsimuses meil pole enam midagi kommenteerida,» lisas Mihhailov.
OÜ Autosõit juhatuse liige Indrek Madar väidab aga, et lõppastme koolituse osaline tegemata jätmine on autokoolides sagedane. «Meie saame kõnesid, kus küsitakse, kas libedakoolituseks peab kohale tulema või saab ka kuidagi teistmoodi,» rääkis Madar, kelle sõnul saab ta selliseid kõnesid eelkõige vene keelt kõnelevatelt õpilastelt.
Tallinnas tegutseva autokooli E-autokoolitus juhataja Vladimir Tabujev kinnitas, et koolitajate seas on üldteada, et osa venekeelseid autokoole ei tee lõppastme koolituse teooriatunde, mõned ka säästliku sõidu koolitust mitte.
Indrek Madar näeb probleemi ühe põhjusena seda, et lõppastme koolituse grupid on väga väiksed. Sageli saadavad autokoolid OÜ Autosõit libedakoolitusele korraga ühe kuni kolm inimest.
«Kolmele võid veel teooriat lugeda, aga ühele inimesele kolm tundi personaalkoolitust tegema ju ei hakka,» rääkis Madar, kelle kinnitusel on grupid väiksed, sest noori on vähemaks jäänud. «Laulva revolutsiooni lapsed said otsa, neil on juba lõppastme koolitus läbitud, aga autokoole ja õpetajaid on ikka sama palju,» selgitas ta.
Haridus- ja teadusministeeriumi mootorsõidukijuhtide koolitajate registris on praegu ligikaudu 250 koolitusloaga firmat.
Hoiatavad ette
Teine probleem seisneb Madari arvates selles, et maanteeametil ei ole jõudu kontrollida, kas autokool üldse korraldab teooriatunde ja keskkonnasäästliku sõidu koolitusi.
«Autokool peab maanteeametile teatama libedasõidu koolitusest kolm päeva ette, et maanteeametil oleks võimalik kontrollima minna. Aga uus lõppastme koolituse grupp tuleb registreerida kolme päeva jooksul pärast koolituse algust,» selgitas Madar. Seega saab autokool alati öelda, et on teooriatunnid enne registreerimist juba läbi viinud.
Tagatipuks võib õpilane uue liiklusseaduse järgi teha kaks tundi kestva keskkonnasäästliku sõidu koolituse oma sõidukiga, millel pole õppesõiduki eraldusmärki. «Kui keegi tahakski kontrollida, on seda väga raske teha,» ütles Madar.
Maanteeameti eksamiosakonna juhataja Toivo Kanguri kinnitusel kontrollitakse iga autokooli vähemalt korra aastas. Peamised rikkumised on seotud aga hoopis dokumentide täitmise ja dokumendihaldusega.
Maanteeamet võib suvalisel ajal autokooli uksest sisse astuda ja selle õppekava täitmist kontrollida, paraku eelistab amet kontrollkäigu aja autokoolidega kooskõlastada.
«Sellisel juhul on välistatud näiteks võimalus, et kontrollija saabudes pole kedagi kohal,» põhjendas ameti eksamiosakonna peaspetsialist Epp Loorens.
«Kui korralik kontroll puudub, siis on autokoolidel igal juhul kasulikum tunnid läbi viimata jätta – siis ei pea maksma teooriaõpetajale ega sõiduõpetajale. Õpilase antud raha jääb autokoolile, ainult et teenust ta ei saa,» rääkis koolitaja Vladimir Tabujev.
Maanteeametile selle kohta kaebusi aga ei esitata. Mullu sai maanteeamet autokoolide kohta vaid kolm kirjalikku kaebust.
Ka Kadri tunnistas, et kui libedasõit tehtud sai, oli tal tunne, et mis siin enam torkida. «Ehkki oleksin tegelikult tahtnud väga teooriat kuulata,» lisas ta.
«Kurb on see, et inimesed maksavad allkirjade eest. Kõige absurdsem on see, et inimesed on nõus isegi rohkem maksma, et nad mitte midagi tegema ei peaks,» leidis Indrek Madar. «Miks riik sellega ei tegele?»
Madari meelest võiks ametnikud valvsaks teha kasvõi see, kui grupis on vaid üks-kaks inimest. «Kui loogiline on, et neile hakatakse eraldi teooriat lugema?»
«Tahame Raplas autokooliturule tulla ja uurisime hiljuti kohalikelt, milliseid õppeväljakuid kasutada saab. Öeldi, et õppeväljak on, aga seda talvisel ajal keegi ei puhasta, igaüks harjutab seal, kus saab. Maanteeamet võiks ju korra mööda sõita ja saata koolidele kirja, et kuulge, kus te platsiõpet teete. Gruppe registreerite, aga kus te algõpet teete? Millegipärast seda ei tehta,» rääkis Madar.
Konkurendid kaebavad
Maanteeamet on saanud koolitajatelt nimekirja autokoolidest, kes jätavad ära sõidu- või teooriatunde.
Oluliselt vähenenud õpilaste arvu tõttu on maanteeameti kinnitusel konkurents autokoolide vahel suur ning Epp Loorentsi sõnul tuleb üksteise peale kaebamist ikka ette.
Samas tunnistas ka Loorents, et kuni on nõudlust linnukese kirjasaamise järele korraliku koolituse asemel, niikaua ilmselt seda teenust ka pakutakse.
«Üks osa on siin kindlasti autokoolide kvaliteedikontrollil, teine osa aga hoopis koolitatava teadlikkuse tõstmisel,» ütles Loorents.
«Ühegi piiranguga ei jõua ühtegi kooli korrale kutsuda,» nentis Eesti Autokoolide Liidu juhatuse esimees Enn Saard. «Tuleks katsuda pigem õpilastele meelde tuletada, et vaadaku, mis nad oma raha eest saavad. Ka meie liidus peame ehk rohkem tööd tegema, et inimesed oskaks ja teaks autokooli valida.»
«Paljud koolid teevad ju e-teooriakoolitusi, mille puhul pole võimalik teada, kes testi tegelikult teeb. Mullegi on helistatud, et teeme lapsega siin testi, aita vastata,» rääkis Saard. Ta on siiski lootusrikas, kuna aastatega kuuleb aina vähem arvamust, et lõppastme koolitus on mõttetus. Õpilased jälgivat rohkem, mida oma raha eest saavad.
«Võib-olla areneb ühiskond nii kaugele, et inimesed ise tahavad õppida ja saada teadmised ja oskused, mida nad on omandama tulnud, mitte ei tulda plastikkaante järele,» lootis ka Indrek Madar.
Tema sõnul on autokoolide liit ja maanteeamet üksmeelel, et lõppastme koolitust on vaja.
«Lõppastme koolitus kujundab inimese hoiakud liikluses, pöörab tähelepanu sellele, mida juht on kahe aasta jooksul õppinud, ning suunab tema tähelepanu valedele võtetele ja harjumustele,» põhjendas Madar.
Kommentaar
Indrek Madar
OÜ Autosõit juhatuse liige
Segadus on ka pimedasõidu koolitusega.
2011. aasta suvel jõustunud õppekava järgi peavad õpilased, kes lõpetasid autokooli pärast 1. oktoobrit 2011, läbima esmaõppe algastme lõpetuseks pimedasõidu koolituse.
Kui esmaõppe algaste läbiti valgel aastaajal, tuleb pimeda aja koolitus läbida esimesel võimalusel pärast algastme läbimist või enne lõppastme koolitust. Seega võib pimedasõidu koolituse läbida hiljem, kuid ainult siis, kui pimedat aega algastme koolituse läbimise ajal ei olnud.
Kui inimene tuleb lõppastme koolitusele, siis kust ma tean, kas ta on pimedasõidu koolituse läbinud või ei ole? Märge sellest, et inimene on koolituse läbinud, kantakse vaid autokoolitunnistusele. Maanteeamet märget lõppastme koolituse tarbeks ei tee. Pooltel, kes meie juurde tulevad, on autokoolitunnistus kadunud.
Sellisel juhul pakume kolme võimalust: oma tunnistus üles otsida, eelmisest koolist uus tuua või läbida koolitus uuesti.
Katse: kas saab ka lihtsamalt?
Postimees helistas läbi kaheksa Tallinna autokooli, et küsida, ka nende juures on võimalik lähiajal lõppastme koolitust läbida. Paljud olid möödunud laupäeval just koolituse läbi viinud ega julgenud lubada, kas jõuavad uue grupi kokku saada. Paluti registreeruda e-kirja teel. Baltika autokoolist ja autokoolist Mintals Grupp öeldi, et nemad eestikeelset koolitust läbi ei vii. Kaks autokooli oli nõus sellega, et õppekava ei läbita täismahus.
Esimene telefonikõne
T. K.: Oleks vaja lõppastme koolitus kiiresti ära teha, millal teie juures teha saaks?
Alina Ehin, autokooli Drive sõiduõpetaja: Sellel laupäeval toimub praktika, saan sinna teid registreerida juba. Enne peate läbima teooria, aga see toimub internetis. Seda teete iseseisvalt kodus.
T. K.: Aga mis toimub siis laupäeval? Libedakoolitus?
A. E.: Jah, see toimub Kehras.
T. K.: Kas seal on looduslik rada?
A. E.: Jah.
T. K.: Kas säästlikku sõitu ka teete?
A. E.: See ei ole kohustuslik, seda ei pea tegema.
T. K.: Nii et vaid teooria, mille teen iseseisvalt, ja libedasõit. Palju see teie juures maksab?
A. E.: Jah, kokku 80 eurot.
Teine telefonikõne
T. K.: Kas teil veel saab lõppastme koolitusele registreerida?
Tatjana Varakuta, MG Autokooli juhataja: Saab küll, laupäeval kell kümme on libedakoolitus. Kas saate tulla?
T. K.: Sellel laupäeval? Jah, ma arvan küll, aga kus see toimub teil üldse?
T. V.: Teeme nii, et te kirjutate mulle, ja siis ma vastan.
T. K.: Kas mul on enne seda läbida ka vaja mingi asi?
T. V.: Millal load saite, kas enne 2011. aastat …?
(Koolitaja uurib, kas mul on vaja läbida pimedasõidu koolitus. – T. K.)
T. K.: Seda pimedasõitu mul ei ole vaja teha, aga muud asjad?
T. V.: Säästlik linnasõit ja teooriakoolitus on meil internetis … Ja libedasõit, kas te saate oma autoga tulla?
T. K.: Põhimõtteliselt küll, jah.
T. V.: Väga hea.
T. K.: Aga mul on üsna kiire loaga, see aegub, kaua mul selle kõigega läheks?
T. V.: Võtate tunnistuse kaasa laupäeval, kohapeal mina vormistan ja esmaspäeval saate juba ARKi minna.
T. K.: Siis ma tulen tunnistusega platsile, teen sõidu ära… siis ma teen teised asjad hiljem?
T. V.: Võib hiljem, aga võime kokku leppida ka enne [säästlikku] sõitu.
T. K.: Kas see on ka võimalik, et ma ei teegi seda säästlikku sõitu üldse?
T. V.: No kas teil on manuaal- või automaat[käigukast]?
T. K.: Mul on automaat.
T. V.: No siis ei ole nii tähtis, tulge laupäeval, siis ma vormistan ära.
T. K.: Kas kodulehel on registreerimisleht või ma pean lihtsalt info meilile kirjutama?
T. V.: Ükskõik, saate kodulehe kaudu registreerida, saate kirjutada info@mgautokool.ee, et soovite osaleda libedakoolitusel.
T. K.: Ja pean kirjutama, et laupäeval kell 10?
T. V.: Jah.
T. K.: Kas ma pean märkima seda ka, et mul on kiire?
T. V.: Märkige, et helistasite mulle.
T. K.: Olgu, ja laupäeval võtan tunnistuse kaasa ja siis seal lepime…
T. V.: Jah, ma vormistan kohapeal. Esmaspäeval saate minna ARKi.
Tiina Kaukvere