Paavst pani vastu Ladina-Ameerika «vabadusteoloogiale», mis kirikuliikumisi mõnikord radikaalse vasakpoolsusega ühte liitis.
Ilmselt on ta olnud ka kõige konkreetsem kirikujuht võitluses homoabielude vastu, mida nimetab «valede isa manöövriks, kes üritab Jumala lapsi eksitada ja segadusse ajada ».
Ilmselgelt hoolib Franciscus vaestest, kuid mitte teada-tuttaval poliitilisel viisil. Inimõiguslased kurdavad, et ta ei võidelnud piisavalt Argentinat 1976-1983 aastail valitsenud sõjalise režiimi vastu. Nii väita on ühest küljest õige, teisest aga ebaõiglane. «Olla vaeste sõber» pole ju kaugeltki «vaestega kätlemas käimine» vaid midagi palju raskemat. See nõuab aega ja vaeva. Kaasaegses nägemuses seisneb see voorus aga mitte vaevanägemises, vaid «õigetes seisukohtades». Selline lähenemine on üks tõsine kiusatus. Sest siis saab ilusti olla «õiges paadis» igasugustes erinevates küsimustes, ilma et peaks jandama nende tüütute inimestega, keda loosungi korras aidatakse.
Kuidagi igihaljad on need lahingud religioosse ja poliitilise lähenemise vahel. Sageli tõstetakse katoliku kiriku väljakutseid loetledes esile seda, et maailm muutub tempokalt ilmalikumaks. Aga sama oleks võinud ju väita 1077., 1517. või 1789. aastal. Nagu kirik 1960ndatel toimunud II Vatikani Kirikukogu kogemusest õppis, võib muutuvale maailmale poolele teele vastutulemine tuua kaasa soovimatuid tagajärgi – juhtus nii, et kirik vabastas preestrid pahasti käituma ja liikmed lahkuma.
Kardinal Bergogliot valides näib kirik olevat otsustanud, et sellest ämbrist piisab – nüüd pole muud kui lihtsalt elada nagu kristlased ikka ning loota, et see elustiil ka teistele ajapikku muljet avaldab. Leides julgustust vanasõnast, mis hoiatab, et puu kukkumist on kergem kuulda kui metsa kasvamist.
Kui keegi teist, lugejad, tahaks kirjutada raamatu «Paavst Franciscuse juhtimissaladused», tuleks esiteks mainida tagaplaanile hoidmist. Kristlik kirik ei vaja sellises mõttes «tugevat juhti» nagu äriettevõte. Selles peitubki kiriku ilu, aga ka risk. Sest kõik, mida inimesed Franciscuse puhul kiitnud on, teeb mõnedel neist olemise väga ebamugavaks – kui nad selle üle järele mõtlema hakkavad.
Paavsti alandlikkus saab olema inspiratsiooniks paljudele. Kui paljude all paneb see paadi kõikuma.
Copyright The Financial Times Limited 2013