Eelarve- ja majandusdebatte jälgides tundub, et Eestis valitsus tegutseb kui usin tuletõrjeüksus, kes kustutab väljakutsete peale kartmatult ja mehiselt tuld. Kuid samavõrra tundub, et nii valitsuses kui avalikus sektoris tervikuna on lood kehvad koostöö ja tulekahjude edaspidise vähendamise planeerimise osas.
Juba paar aastat tagasi, mil Eesti majanduskasv küündis mitmekohaliste numbriteni oli võimalik hinnata, et selline tempo ei kesta kaua - laenuturu tasakaalustamatus ja kodumaise tarbimise ulatus olid selleks liiga massiivsed. Paralleel spordist - võhma saab pikaajaliselt arendada, kuid kümmet kilomeetrit ei jookse saja meetri tempoga isegi Keenia imemehed, valgetest inimestest rääkimata.
Eesti hoog baseerus aga väga kõval dopingul - selleks oli ebaharilikult odav ja massiivne välisraha. Võta sportlaselt doping ja pikas jooksus kukub kokku ka kümne kilomeetri tavapärane tempo, saja meetri sprindikiiruse hoidmisest rääkimata.
Kui lõpuks ka valitsuse tasemel saabus arusaamine, et Eesti jaoks on käes kehvemad ajad, tuli ilmsiks järgmine häda -professionaalsust on nappinud mitte enam niipalju suure pildi hindamise, vaid valikute ettevalmistuse faasis.
Millega tegeleb rahandusministeerium?
Riigi tulude planeerimisel on hulk nüansse - mõnede sektorite areng toidab rohkem otseseid, teised kaudseid makse, mõned tulud on rohkem seotud tarbimise, teised jälle investeeringute mahuga. Kuid suures osas sõltub riigi tulude laekumine nominaalsest majanduskasvust.
Siiski pole rahandusministeerium ja valitsus suutnud Eesti majanduse kukkumisele adekvaatselt reageerida - uute majandusprognooside väljahõikamine tuleb riigi rahade planeerimise seisukohalt ikka kui suur üllatus.