Kuidas jõuda edutamiseni? Endine CIA agent õpetab

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Spioonide töömailt pärit taktikate kasutamisest võib abi olla ka karjääritrepil ronimisel.
Spioonide töömailt pärit taktikate kasutamisest võib abi olla ka karjääritrepil ronimisel. Foto: SCANPIX

Endine CIA agent J.C. Carleson jagab oma uues raamatus «Work Like A Spy» nõuandeid, kuidas agentide taktikaid tavapärasesse tööellu üle kandes saab endale sillutada teed edutamisele.

Enne CIAsse tööle asumist tegi Carleson edukat karjääri Starbucksis ja Baxter Internationalis. CIAs töötas ta üheksa aastat ja tsiviilellu naastes märkas ta, et agenditöös kasutatut saab edukalt ellu rakendada ka äris. «Liiga paljud meist arvavad, et edutamiseks piisab, kui kõvasti tööd teha ja silma paista,» ütleb Carleson. «Kuid igal inimesel on omapära ja osa inimtüüpe tundub meeldivatena. Spiooni moodi töötamine tähendab seda, et sa süstemaatiliselt identifitseerid käitumismustreid ja omadusi, millele otsustajad positiivselt reageerivad ning kohandad oma käitumist vastavalt reageeringutele.»

Carlesoni nõuanded:

Ole nagu kameeleon. Niipea, kui alustad tööd uues ettevõttes või meeskonnas, kohanda oma käitumist, sihte ja eesmärke. Tea, mida sa soovid ja kes saavad sind aidata.

Keskendu otsustajatele. CIA ohvitserid keskenduvad inimestele, kellel on ligipääs informatsioonile. Ärimaailmas peaksid töötajad keskenduma otsustajatele, kellel on voli mõjutada nende õnnestumist ja karjääri. Selgita välja, kes on need otsustajad ja kes on inimesed, keda nad kuulavad.

Analüüsi edulugusid. Uuri kogu organisatsiooni või osakonna edulugusid. Tee kindlaks, kes on edukas ja miks ta seda on. Nii saad sa teada, millised oskused ja käitumismustrid on selles ettevõttes edutamise aluseks.

Kompetents on kõige alus. Edutamist ei tule, kui sul puudub põhikompetents. Kõigepealt saa tõeliseks asjatundjaks ja siis loo suhted ettevõtte võtmetöötajatega.

Jõua otsustajatele veel lähemale. See on eriti keeruline ülesanne juuniortaseme töötajatele. Vahel võib abi olla näiteks suhete loomisest madalama taseme inimestega nagu turvamehed ja sekretärid. Just nemad võivad anda sulle vihjeid, tänu millele satud otsustajaga samal ajal näiteks jõusaali või kohvikusse.

Leia n-ö konks. Carlesoni sõnul kasutavad CIA ametnikud spioonide värbamisel n-ö konksu, mis koosneb kolmest osast: põhjusest kohtuda üks kord, põhjusest kontakteeruda ja põhjusest jätkata kohtumisi. Sama protsessi võib kasutada, kui soovitakse otsustajale ettevõttes rohkem silma jääda. Carleson ütleb, et pole mõtet üritada end kohe n-ö müüa, kui olete esimest korda tähelepanu saavutanud. Selle asemel püüdke luua püsivam kontakt, mis põhineb ühistel huvidel.

Loo ühendus. Carleson ütleb, et usalduse tekitamine on kõige kriitilisem etapp. Ta soovitab leida ühiseid teemasid nagu näiteks samas vanuses lapsed või ühised spordihuvid. Tasub tundma õppida ja arvestada juhi kalduvusi. Näiteks kas juht tunneb erilist sidet samas ülikoolis õppinud inimestega või hindab teatud tüüpi töökogemust. Carlesoni sõnul kipuvad inimesed tegema eeldustel põhinevaid otsuseid ja sellepärast oleks hea neid eeldusi tundma õppida.

Kuula rohkem ja räägi vähem. Esita küsimusi, kuula tähelepanelikult vastuseid ning peegelda tagasi seda, mida teine kuulda tahab. Carlesoni sõnul on inimesed sageli keskendunud enda arust õigete asjade ütlemisele ning ei märkagi seejuures, mida teine inimene väärtustab.

Jälgi inimesi. Väga hea viis inimesi tundma õppida on jälgida nende suhtlemist teiste inimestega.

Hoia oma konkurentidel silm peal. See ei tähenda seda, et sa peaksid töökaaslasi saboteerima. Lihtsalt boonuseid ja edutamist ei jätku kõigile ja töökaaslased on sinu konkurendid. Tasub jälgida, mille kallal nad töötavad ja kuidas nad suhtlevad juhtkonnaga.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles