Päevatoimetaja:
Angelina Täker

Ligi kümnendik kogu maailma elektriautode kiirlaadijatest asub Eestis

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Kaja Koovit
Copy
Elektriautode kiirlaadija Lihulas.
Elektriautode kiirlaadija Lihulas. Foto: Mihkel Maripuu

Kiirlaadimisstandardit toetava organisatsiooni CHAdeMO andmete kohaselt on jaanuari seisuga maailmas paigaldatud üle 1900 kiirlaadija, neist 521 väljaspool Jaapanit. 163 kiirlaadijaga on Eesti täna suurim töötav kiirlaadimisvõrk Euroopas, teatas Kredex.

Euroopa Komisjoni eelmisel neljapäeval avaldatud ettepaneku kohaselt peaks kogu Euroopas rajatama alternatiivkütuse tanklad, mille projekteerimine ja kasutamine tugineks ühtsetele standarditele. Komisjoni memo järgi on probleem selles, et alternatiivsetel kütustel liikuvate autode kasutamine ei edene. Ja põhjused on lihtsad: autod on kallid, tarbijad ei ole neist huvitatud ja puudub ka laadimiseks vajalik taristu.

Komisjoni nägemusel tuleks kehtestada ühtne laadimispunktide standard ning iga liikmesriik peaks rajama minimaalse arvu laadimispunkte. Kiirlaadimise standardina näeb komisjon ette nn Combo2 standardi, millele  aga Eesti kiirlaadijad ei vasta. Kas Eestis kasutatavaid kiirlaadijaid (CHAdeMO) komisjoni seatud eesmärkide täitmisel arvestada saab, ei ole veel selge. «Kindlasti on Eestil olemas suur võimalus läbirääkimisteks, et need arvesse võetakse,» lausus majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi innovatsiooni talituse peaspetsialist Kristiina Kitsik.

Kredexi kinnitusel puuduvad Euroopa Komisjoni valitud Combo2 standardil maailmas hetkel kasutajad,sest puuduvad vastavad elektriautod.

Kredexi teatel muudab  Eesti kiirlaadijate võrgu unikaalseks fakt, et ühe autoriseerimiskaardiga saab kasutada laadijaid üle kogu Eesti. Mitmetes riikides ollakse tänaseks põrkunud probleemile, et ühe laadimiskaardiga saab laadida vaid piiratud hulga laadijate juures ning erinevate laadimisvõrkude vaheline roaming-teenus ei tööta.

 CHAdeMO kiirlaadimisstandardit kasutab Kredexi teatel  täna üle 70 000 elektriauto ning lähiaastatel kasvab CHAdeMO kiirlaadijate arv Euroopas märkimisväärselt. 2014. aastaks peaks suurima kiirlaadijate võrguga riik Euroopas olema Suurbritannia 278 laadijaga, talle järgnevad Prantsusmaa 181 laadijaga ning Norra 148 laadijaga. Eesti naabritest on Soomel plaanis paigaldada sellel aastal 22 kiirlaadijat, Rootsil 35 kiirlaadijat ning Venemaal 10. Läti ja Leedu ei ole kiirlaadijate võrgu rajamise kohta põhimõttelisi otsuseid veel langetanud.

 Jaanuari seisuga on Eesti kiirlaadimisvõrgus laetud autosid enam kui 6500 korral ning energiat on üle kantud ligikaudu 45 MWh. Ühe laadimissessiooni kestvus on keskmiselt 21 minutit.

Alates jaanuarist peab kasutaja ELMO laadimisvõrgus laadija käivitamiseks end tuvastama viipekaardi või SMSiga. Jaanuari lõpuni on laadimine tasuta. Kiirlaadimisvõrgu rajas AS ABB ning seda opereerib Kredexi nimel G4S Eesti AS.

Riik

Töötavad CHAdeMO kiirlaadijad

Portugal

16

Hispaania

18

Andorra

0

Itaalia

0

Malta

0

Prantsusmaa

51

Makedoonia

2

Belgia

26

Luxemburg

1

Holland

64

Suurbritannia

64

Iirimaa

30

Saksamaa

22

Šveits

11

Liechtenstein

0

Austria

7

Rootsi

11

Norra

57

Taani

60

Soome

6

Eesti

148

Läti

0

Leedu

0

Poola

0

Tšehhi

2

Slovakkia

0

Hungari

1

Sloveenia

1

Horvaatia

0

Serbia

0

Rumeenia

0

Bulgaaria

0

Kreeka

0

Iisrael

1

Türgi

1

Venemaa

10

Island

0

 

 

Tagasi üles