Rahandusministeerium andis teada, et 2012. aastal esitati 76 riigihanke järelevalvemenetluse algatamise taotlust, mille alusel viidi läbi 54 järelevalvemenetlust ning 22 korral keelduti järelevalve algatamisest. Rikkumine avastati 54 menetluse seast 23 korral.
Riigihangete riikliku järelevalve 2012. aasta statistika kõrval on hea teada, et 2012. aastal korraldati kokku 8952 riigihanget kokku ligikaudu 1,4 miljardi euro eest (2011. aastal vastavalt 6277 riigihanget ja 1,7 miljardit eurot).
Seega lihtsalt ja statistiliselt võttes suunati eelmisel aastal korraldatud ühe riigihankega turule keskmiselt 153 000 eurot. Kui võtta arvesse, et riikliku järelevalve korras vaadati läbi 76 taotlust, siis riigi raha läbipaistvat, otstarbekat ja säästlikku kasutamist kontrolliti riikliku järelevalve korras 1,4 miljardi euro kasutamist vaid 11,6 miljoni euro osas.
Eelnevat silmas pidades tekib küsimus, kas 8952 riigihankest 76 üle järelevalve teostamine on riigihanke seaduse eesmärkide ehk eelkõige riigi raha läbipaistva, otstarbeka ja säästliku kasutamise tagamiseks piisav. Teisisõnu, kas senised järelevalve tulemused lubavad eeldada, et vajadus järelevalve mahu suurendamiseks puudub?
Teemajärelevalve tulemused
Väljakuulutamiseta läbirääkimistega hankemenetlus on kaua aega olnud üks problemaatilisemaid hankemenetluse liike. Seda seetõttu, et seaduse alusel on hankijatel kitsalt määratletud juhtudel lubatud pöörduda otse – hanget avalikult välja kuulutamata – sobiva(te) pakkuja(te) poole.
Kuna nii on võimalik vältida aeganõudvat väljakuulutamise ja tülikat menetlemise protsessi ning jõuda kiiresti hankelepinguni, on hankijad arusaadavalt huvitatud selle menetlusliigi kasutamiseks lubatud olukordade väga laiast tõlgendamisest.
Selline tegevus läheb aga vastuollu riigihangete läbipaistvuse ja konkurentsi kaasamise põhimõtetega. Tekib ka oht, et hankija kasutab nii riigi raha ebaotstarbekalt ja mittesäästlikult, kuna konkurentsi kaasamata jättes on väljavalitud pakkuja(te)l võimalik hinda küsida nii nagu neile sobib.