Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Soliidne firma müüb muudetud hodomeetriga masinat

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Hanneli Rudi
Copy
Muudetud läbisõidumõõdikuga auto müügikuulutus.
Muudetud läbisõidumõõdikuga auto müügikuulutus. Foto: Lugeja foto

Venekeelse Postimehe lugeja süüdistab autofirmat pettuses, kuna müügil oleva auto hodomeetri näit ei vasta tegelikule läbisõidule.. Nagu selgus, kasutatud autode müüja ei vastuta andmete õiguse eest ning sellise auto ostmine on suur õnnemäng.

Maksim valis välja AudiA6 Avant 2.0, mida müüs Møller Auto Viljandis, kirjutab venekeelne Postimees. «Veebilehel oleva info järgi, aga ka ettevõtte Møller Auto esindaja jutu kohaselt on auto reaalne läbisõit ligi 190 000 km, masin on ideaalses seisukorras ning kogu hooldus on tehtud Belgias asuva Audi edasimüüja juures,» rääkis autoostja.

Et andmete õigsust kontrollida, otsustas mees kontrollida VIN-koodi. Nagu selgus, mitte asjata. «Auto oli tõesti Belgiast pärit ning sõitis seal kuni 20.04.2012, sõiduvahendi läbisõit oli selleks ajaks 268 221 km, hiljem masina hoolduse kohta andmed puuduvad. Auto võeti Eestis arvele 12.12.12 ning siis oli ta läbisõit 189 648 km,» rääkis mees.

Mehe sõnul on huvitavaks detailiks asjaolu, et teeninduse andmetel pole autol mootoriga kõik päris korras, näiteks pidavat sel olema probleemid õlirõhuga, samuti on tehtud vigu hammasrihma vahetusel. «Inimesed, kes autodest midagi teavad, mõistavad, et sel autol on ohtralt probleeme mootoriga,» märkis Maksim. Ta lisas, et teeninduse väljavõte on ametlik ning koostatud ühe Audi edasimüüja poolt naaberriigis. Meest paneb imestama, et Eestis ei ole võimalik sellist väljavõtet saada.

«Auto ostmisel – isegi kasutatud variandi puhul – ametliku firma käest ei tohiks olla mingeid kahtlusi firma aususe suhtes. Paljud on valmis  rohkem maksma, et osta soliidse ettevõtte käest teadmisega, et sõiduvahend on tõesti kontrollitud, sel on puhas ajalugu, aga seal petetakse,» on mees pahane. Ta on veendunud, et ebaõigete andmete esitajaks on Viljandis asuv firma Møller Auto, millel tema hinnangul on võimalus kontrollida auto tehnilist seisundit ja selle ajalugu.

Müüb hoopis eraisik

Viljandi Møller Auto juhataja Rein Kullamaa kinnitas, et kõnealune auto on komisjonimüügis. «See tähendab, et kasutatud sõidukit müüa sooviv klient saab seda teha meie portaali kaudu, sõlmides meiega vastava komisjonimüügi lepingu,» selgitas ta. Lepingus on kirjas müüja andmed, müügil oleva auto VIN-kood, aga ka mark, mudel, väljalaskeaasta ja muud sellised andmed.

Tema sõnul võetakse need andmed auto dokumentidest, aga hodomeetri näit fikseeritakse lepingu allkirjastamisel.«Mitte kusagil, sh netikuulutustes ei räägita auto läbisõidust (läbisõit ja hodomeetri näit on kaks täiesti erinevat mõistet). Meie kui vahendajad ei tea auto tegelikku seisukorda (sh ka läbisõitu)  ega saa selle eest vastutada,» kinnitas ta. Autofirma esindaja sõnas, et vastavalt andmekaitseseadusele saab auto läbisõitu kontrollida vaid selle omanik ja seda saab teha automargi ametlikus esinduses. «Møller Auto Viljandi AS ei ole Audi ametlik maaletooja, seetõttu me isegi ei saa pakkuda autoomanikule seda teenust,» rääkis Kullamaa.

Juhataja lisas, et kasutatud auto ostmisel võtab klient endale riski ja sellise auto ostmine on suur õnnemäng, eriti kui auto on riiki toodud võõrsilt. «Auto tehniliste andmete kontrollimiseks võib tellida töökojas masina ülevaatuse ning fikseerida seisukorra. Kusjuures selline ülevaatus ei garanteeri, et leitakse üles varjatud vead. Nii et kui klient tahab riskida, siis see on tema vastutusel ja süüdistused kellegi aadressil on alusetud,» leidis Kullamaa.

Kasutatud auto ost kui loterii

Kullamaa väitega, et  kasutatud auto ostmisega kaasneb suurem risk kui uue auto ostul, nõustub ka tarbijakaitseameti avalike suhete juht Hanna Turetski. «Sellises olukorras on vaja olla veelgi tähelepanelikum, eriti kui müüjaks on eraisik ja just seetõttu, et kui tekivad probleemid ja kokkuleppele ei jõuta, siis tarbijakaitseamet kahjuks aidata ei saa,» rõhutas Turetski. Ta lisas, et siis on ainus võimalus pöörduda kohtusse.

Turetski sõnul on komisjonimüügis oleva auto puhul teada vaid need andmed, mis esitas omanik. «Auto seisab mõne firma müügiplatsil, aga leping sõlmitakse automüüja ja ostja vahel,» lisas ta.

Ametniku sõnul saab Eestis auto VIN-koodi kontrollida, kui teha seda koos omanikuga. «Kui andmeid ei väljastata või midagi varjatakse, siis tasub sellisest autost eemale hoida,» rääkis ametnik.

Turetski soovitas inimestel, kes autosid hästi ei tunne, võtta kaasa mõni asjatundja, kes oskaks nõu anda ja masinat korralikult kontrollida. Seda eriti kui minnakse autot ostma turult või eraisiku käest

Tagasi üles