Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Eesti kalleim teatripilet maksab 35 eurot

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Rahvusooper Estonia sooduskampaania ajal ehk turupäeval tuleb teatripileti ostmiseks tavapärasest      märksa enam aega varuda, sest järjekorrad on väga pikad.
Rahvusooper Estonia sooduskampaania ajal ehk turupäeval tuleb teatripileti ostmiseks tavapärasest märksa enam aega varuda, sest järjekorrad on väga pikad. Foto: Peeter Langovits

Eesti teatrite piletihindu võrreldes selgus üllatuslikult, et kõige rohkem raha ei tule välja käia mitte rahvusooperis, vaid hoopis nuku- ja noorsooteatris, kus kalleim pilet maksab 35 eurot. Teatrite kinnitusel püüavad nad aga hoida hindu nii madalal kui võimalik.

Nukuteatri juhi Meelis Pai sõnul on 35-eurone pilet muusikalile «Shrek» ning see on mõeldud Soomest ja Rootsist tulevatele vaatajatele. «Osa saalist on müügil selle hinnaga ja me ei eeldagi, et neid pileteid hakkaksid ostma eestlased,» kinnitas ta.

Pai sõnul on 35 eurot muusikalipileti eest Soomes ja Rootsis täiesti tavaline hind, aga Londonis hoopis odav. «Maailma mastaabis on Eesti teatripiletid odavad, aga meie sissetulekuid arvestades väga kallid, eriti kui minna vaatama kogupereetendust,» tõdes teatrijuht.

Samas on nukuteatris ka Eesti teatritest kõige odavam pilet – täiskasvanu pääseb väikelaste etendustele saatjana vaid kahe euro eest. Pai sõnul tunnetab nukuteater neil lasuvat sotsiaalset vastutust ning on hoidnud oma keskmise piletihinna kuue euro piires, suvel said aga paljude paikade lapsed «Naksitrallide» etendust vaadata suisa ilma rahata. Teatrijuht tunnistas, et tänavu tuleb kaks aastat püsinud piletihindu ilmselt tõsta.

Vene Teatri kommunikatsioonijuhi Ksenia Kuzmina sõnul mõjutab piletihind üldjuhul otseselt vaatajate arvu, kuid teatud piirini. «Hea lavastuse nägemise nimel ollakse valmis ka kõrgemat hinda maksma,» tunnistas ta. «Samas mõningase kunstilise altmineku puhul ei aita ka ülisuured soodustused.» Nende teatri kogemuse kohaselt valib vaataja etendusi ennekõike ikka kunstielamuse ja sisu järgi. «Hind on ka oluline, kuid järgmise otsustustasandi teema,» arvas Kuzmina.

Vanemuise teatri pressiesindaja Ave-Marleen Rei sõnul on teatripublikuks tavalised eesti inimesed, kelle hulgas on nii neid, kelle jaoks on just pileti hind määrava tähtsusega, kui ka neid, kes ostavad pileti hinda küsimata. «Tuleb tõdeda, et kõige kiiremini täituvad Teatri Kodus toimuvate etenduste saalid, kus on madalamad piletihinnad,» ütles ta.

Rakvere teatri juhi Joonas Tartu sõnul püüab teater hoida piletihindu nii madalal kui võimalik, kuid tasemel, mis on vajalik eelarve tasakaalu hoidmiseks. «Usun, et praegu on teatripilet selline, et tahte olemasolul on inimesel seda aeg-ajalt võimalik endale lubada,» rääkis ta. «Lisaks teeme pidevalt erinevaid sooduspakkumisi, mis võimaluste ringi oluliselt laiendavad.»

Teatrite kiituseks tuleb öelda, et kõik nad pakuvad sooduspileteid lastele, tudengitele ja pensionäridele. Igal teatril on veel oma kindel sihtgrupp või -grupid, kellele tehakse lisasoodustusi.

Näiteks Vene Teater müüb eriti odavaid pileteid viimasel hetkel teatrisse tulijatele, sama soodustus on ka Estonias, Vanemuises ja Ugalas, kuid ainult õppijatele. Linnateater pakub õppuritele ja eakatele soodushinnaga pileteid algupäranditele ja eesti kirjandusklassikal põhinevatele tükkidele.

Lisaks neile müüb enamik teatreid korra või paar aastas ka osa pileteid suure allahindlusega või suisa poole hinnaga. Teatrite kinnitusel tõuseb selliste soodusmüükide ajal piletimüük märgatavalt.

«Kui teeme kampaania kevadistele etendustele, müüme sellel hetkel rohkem kui muidu,» tõi nukuteatri juht Meelis Pai näite. «Ilma kampaaniata saame küll saali täis, aga pikema müügiperioodiga.»

Piletihindade määramisel on Eesti teatrites erinev praktika. Kui Vene Teatris ei sõltu hind otseselt etenduse kohast ega ajast, siis Vanemuises on lavastus reeglina esimesel hooajal kallim ning pärast pisut soodsama hinnaga.

Viimased kaks aastat on rahvusooperis Estonia olemas hinnakategooriad ning igal hooajal vaadatakse läbi etenduste kuulumine neisse. Väiketeatritel nagu Endla, Ugala ja Rakvere on paar etendust, kus piletihinnad on kõrgemad.

Eesti Draamateatri juhi Rein Oja sõnul on väljasõitudel hinnad kokkuleppelised ja reeglina veidi soodsamad. Sama kinnitas Linnateatri juht Raivo Põldma.

Pealinlastel tuleb aga Vanemuise muusikalide vaatamise eest maksta enam kui tartlastel. «Ringreisid toovad teatrile kaasa suuremaid kulusid kui oma saalis mängimine – saali rendi, dekoratsioonide ja töötajate transpordi, majutuse jm,» põhjendas eelmise aasta lõpus toona veel Vanemuist juhtinud Paavo Nõgene kõrgemat hinda. Hinnaerinevuse teise põhjendusena tõi ta välja, et ka keskmine palk on Eesti linnades erinev.

Estonia teater võtab väljasõiduetendustel võõrsile piletihinna määramisel arvesse ka teatripiletite hinnataset ses regioonis üldisemalt.

Postimehe küsimustele ei vastanud Viljandi Ugala ja Pärnu Endla.


Tagasi üles