Kuid pühad pole vaid ostlemiseks hea aeg. See on ka perega muuseumides ja meelelahutusasutustes käimiseks sobilik aeg. Nii kahju, kui ka pole, märkame me, et just sel ajal on oma uksed sulgenud ka paljud muuseumid. Näiteks Vabaõhumuuseumi kodulehel seisab, et jõulupühade paiku ollakse kinni lausa neljal päeval: 24., 25., 31. detsembril ja 1. jaanuaril. See on tavaline.
Kuid me pole maailmas ainsad, kelle ees see teema on tõstatunud. Viimastel aastatel on klientide poolne surve (kui nemad ei tahaks veeta aega poes, ei hoiaks poode ju ka keegi lahti) ahvatlenud oma käitumist muutma paljusid Ameerika jaekaubandusettevõtteid, kes on traditsiooniliselt aastakümneid jõulude ja tänupühade ajal suletud olnud. Näiteks on seda teinud McDonalds, kes on soovitanud oma frantsiisirestoranidel olla ka jõuluõhtul avatud, et teenida keskmiselt 5500 dollarit restorani kohta lisaks. Mõistagi on tänupühad ja jõulud neis ühiskondades sedavõrd tähtsad, et iga töötaja, kes peab pidulaua tagant puuduma tänu tööandja kliendisõbralikkusele, tunneb sellest suurt tuska ja mõtleb ehk isegi töökoha vahetamisele. Närune jaekaubanduses makstav lisaraha ei kompenseeri paljude jaoks kodust eemal veedetud pühasid, kostub meretagustest kommentaaridest.
Ma olen kaugel soovitamast, et kõik tööstuskaupade kauplused peaks iga ilmaga ja alati lahti olema, kuid kindlasti on neid kohti, mis seda kaaluda võiks. Kodulehti sirvides märkasin näiteks, et Stockmann oli 25.detsembril lahti, samal ajal kui suured hüpermarketid nagu Ülemiste, Rocca al Mare ja Kristiine suletuks jäid. Ju on selle taga äriline kaalutlus. Seevastu 1.jaanuaril olid suletud kõik kohad, mis suletud olla said. Kas on see seetõttu, et nii on tavaks või seetõttu, et töötajate rahulolematus ei kaalu üle vastutulekut klientidele- keeruline öelda. Kuid isiklikult soovitaksin jaekaubanduses tegutsevatel ettevõtjail kõiki neid aspekte siiski vähemasti kaaluda, enne kui jaanipäeval, jõuludel või uuel aastal taas uksi sulgema hakkate.