Prügifirma RagnSellsi otsus muuta tüüptingimusi tekitas inimestes mulje, et edaspidi tuleb konteiner tänavale veeretada juba kella kuueks hommikul, kuigi kohalikud heakorra eeskirjad seda ei luba.
RagnSellsi otsus tekitas inimeste seas segadust
Prügifirma Ragn Sells 1. jaanuarist kehtima hakkavates tüüptingimustes on kirjas, et era- ja paarismajade puhul peab prügikonteiner olema tühjendamise päeval hiljemalt kell 6 aia taga asuva sõidutee ääres. Ometigi kehtib paljudes omavalitsustes kord, mis keelab prügi asetamise väljapoole krundi piire ning prügi äraveo öörahu ajal. «Kas see on mingi nali või!» imestas üks toimetusega ühendust võtnud lugeja.
«Esmaselt on täitmiseks kohaliku omavalitsuse jäätmehoolduseeskiri,» rahustas lugejat keskkonnaministeeriumi pressiesindaja Pille Rõivas. Ta lisas, et kui omavalitsuses on korraldatud olmejäätmete vedu, siis peavad kohaliku omavalitsuse ja jäätmevedaja vahel sõlmitud lepingus olema kirjas ka prügiveo tehnilised tingimused. «Ka sellise lepinguga määratud tingimusi ei saa jäätmevedaja ühepoolselt tüüptingimusi muuta,» toonitas ametnik.
Ka RagnSellsi turundusjuht Rainer Pesti toonitab, et korraldatud jäätmeveo piirkondades on esimesel kohal omavalitsustega kokkulepitud tingimused, mitte RagnSellsi uus kord.
Arusaamatu pahameel
«Kui tingimustes on ära määratletud, kui palju tohib jäätmeid kasti panna ja kui omavalitsus on öelnud, kus peab konteiner asuma, siis need on ülimuslikud nii vedajale kui ka tarbijale,» selgitas ta.
Pesti lisas, et kui on mingeid aspekte, mida omavalitsuse poolt etteantud tingimused ei kata, siis lähtub ettevõte oma tüüptingimustest. Rahva pahameel uute tüüptingimuste üle jääb prügifirma esindajale pisut arusaamatuks, kuna mitmetes omavalitsustes kehtivad juba täna rangemad nõuded, kui on ettevõtte tüüptingimustes kirjas.
RagnSellsi poole on pärast uute tüüptingimuste avalikustamist pöördutud peamiselt kahel teemal – konteineri panemine sõidutee äärde ning kui palju prügi võib panna kilekotti.
«Mis puudutab kilekotte, siis seal on RagnSells lubanud rohkem sisse panna kui enamik omavalitsustest,» imestas Pesti. Kui prügifirma tüüptingimuste kohaselt võib kilekotis olla 10 kg jäätmeid, siis enamuses omavalitsustes lubatakse sinna veel vähem panna. Pesti sõnul on kilekotiteenus mõeldud vastutulekuna neile, kel peaks vähe jäätmeid tekkima. «Alati on võimalus võtta konteiner, kui jäätmeid tekib rohkem,» soovitas ta.
Teine pahameele allikas on tüüptingimustes kirjas olev punkt viia konteiner sõidutee äärde. «Siin on natukene ülereageeritud, sest see nõue ja palve oli meil ka varasemalt, et tuua konteiner lihtsalt kättesaadavasse kohta,» oli Pesti veendunud.
Üheks selle nõude põhjuseks on Pesti sõnul asjaolu, et paljudes aedades on koerad lahti. Aga kui konteiner tänavale viia, siis pole vaja lemmikuid kinni panna.
«Üks autojuht tühjendab päevas 300 konteinerit ja käia neid hoovi nurgatagustes taga otsimas…, eriti kui lumi on maas ja neid tuleb kuskilt aiast tänavale lohistada,» tõi Pesti välja teise asjaolu, miks see säte on vajalik. Ta lisas, et samas mõistab ettevõte väga hästi aru, et paljudel pole konteineri tänava äärde jätmine lihtsalt võimalik.
«Loodame samas ka vastupidisele mõistmisele, et konteiner oleks lihtsasti märgatav ja võimalikult lihtsalt kättesaadav,» pani ta inimestele südamele.
RagnSells teenindab 42 kohaliku omavalitsuse piirkonda ning vaid ühes, Nõmmel oodatakse Tallinna keskkonnaameti poolset kooskõlastust.