Väiksemates kohtades on liinibussile pääsemine õnnemäng ning sõltub vabade kohtade olemasolust. Järgmisel kevadel peaks tekkima võimalus vähemalt Sebe bussidesse koht neti teel kinni panna.
Väiksemas kohas on bussile pääsemine õnnemäng
«Bussidel pole selliseid piletimüügiseadmeid, mis teaksid, kui palju on internetis pileteid ette müüdud ja selle pärast ei saa firmad neid (netist müüdud - toim) pileteid aktsepteerida,» selgitas Tallinna Bussijaama juhatuse liige Andres Osula, miks praegu ei saa veebist ostetud piletiga vahepeatustes peale tulla. Tallinna Bussijaamale kuulub piletimüügikeskkond Tpilet.
Ta lisas, et täna sisuliselt puudub väiksemates kohtades, kus pole bussijaama, võimalus pilet eelmüügist ära osta.
Bussipileti asemel kood mobiiltelefonis
«Me töötame selle nimel, et välja pakkuda bussifirmadele sellised aparaadid, mis seda võimaldaksid, aga tõenäoliselt enne kevadet reaalselt see süsteem tööle ei lähe,» tõdes Osula. Ta arvas, et see võiks vast rakenduda aprillis, mais, kuid täpne aeg sõltub testi tulemustest. «Aga see on niivõrd uus ja tehnoloogiliselt revolutsiooniline lahendus, et ma ei julge lubada, et kõik läheb kohe alguses libedalt,» rõhutas Osula. Esialgsete plaanide kohaselt tulevad need aparaadid Sebe bussidesse, kuid Osula sõnul käivad läbirääkimised ka teiste firmadega.
«Bussifirmad tahavad näha, et Sebe peale see ilusti töötab ja kui see toimib, siis ma usun, et teised firmad oleksid ka huvitatud,» arvas Tpileti arendaja. Ta lubas, et tehnoloogiliselt poleks mingit takistust suvalisest peatusest netist ostetud piletiga bussi peale tulla. «Teine küsimus on, kas bussifirmad lubavad sellist vahepeatustes müüki ja see on juba bussifirmade logistiline otsus,» tõdes Osula.
Sebe juhatuse esimehe Kuldar Väärsi sõnul näitab kogemus, et bussipiletite müük veebis aina kasvab ning inimestel, kes soovivad netist pileteid ette osta, pole samas võimalust neid (spetsiaalses terminalis –toim) välja printida.
«Tulevikus on võimalik ribakoodi skänneriga tuvastada piletit telefoniekraanilt või paberkandjalt, aga teine võimalus on kanda see pilet oma kliendikaardile ja rohkem ei peagi kaasas olemas kui kaart,» tutvustas ta uusi võimalusi. Sebel on ka praegu olemas kliendikaart, kuid sellel on hetkel ainult soodustuste andmise funktsioon. «Praegused piletimüügiterminaalid on viis-kuus aastat vanad ja siis ei olnud tehnoloogia veel nii hästi arenenud,» selgitas ta, miks tänapäeval seda võimalust kasutada ei saa.
Buss väljub pooltühjalt
Väärsi sõnul ei ole praegu mingit infovahetust selle kohta millal ja kui palju pileteid ostetud on. «Bussijuhini jõuab see info ainult läbi bussijaamades antava eelmüügilehe, aga tulevikus saab see info olema müügiterminaalis ning siis teab juht täpselt, et nii palju on bussis vabu kohti ja neist kohtadest kolm kohta täituvad Paides ja neli Põltsamaal,» sõnas bussifirma juht. Ta oli veendunud, et see uuendus lihtsustab oluliselt just väiksemate peatuste reisijate elu.
Kui uus süsteem tööle hakkab, siis maanteeameti ühistranspordiosakonna juhataja Ingmar Roosi sõnul peaks näiteks Tartust Tallinna sõitval bussis olema juba väljudes tühjad kohad neile, kes on netist ostnud pileti sõituks Mäost Tallinna. «Kui pilet on eelmüügist väljastatud, siis on vedaja kohustatud seda lepingut täitma ja inimesele selle kohta tagama,» kinnitas ta.
Pikkade jõulupühade lõppedes tekkis 26. detsembril olukord, kus inimesed ootasid Tartu-Tallinna maantee ääres asuvas Mäo peatuses viis tundi, ilma et oleksid bussile pääsenud. Pärast pikka ootamist organiseeriti pealinna jõudmiseks isiklik transport..
Maanteeameti esindaja sõnul toimivad enamik kaugliine kommertsliinidena ehk firmad majandavad neid piletimüügist laekuva tuluga. «Seadus lisabusside liinile saatmist ei takista, aga küsimus on selles, kuidas vedaja seda momenti tabada suudab,» tunnistas Roos. «Kui sõitjaid hakkab juba maha jääma, siis on üldjuhul juba liiga hilja,» lisas ta.
Samas tõdes Roos, et vedajatel on keeruline veeremit optimaalselt kasutada ning kõrgema nõudlusega päev ära tunda. «Ka pühad ei ole vennad ja on keeruline prognoosida, millistel liinidel on rohkem sõitjaid,» rääkis Roos.
Ta soovitas inimestel olukorras, kus nad liinibussile ei mahu, vedajat teavitada, helistades kasvõi bussijaama, et bussifirmad saaksid suurema nõudlusega arvestada ja vajadusel lisabussi liinile saata. «Ma möönan, et see on probleem, kus vahepeatuste inimesed hüppelise nõudluse hetkel võivad kannatajaks jääda,» lisas ta.