Transiidieksperdi Raivo Vare sõnul oleks Norras asuvast Kirkenesi linnast Helsingisse kulgeval raudteel mõtet, kui tööle hakkaks ka Rail Baltic.
Raivo Vare: Kirkenes-Helsingi raudteel oleks mõtet koos Rail Balticuga
Vare ütles BNSile, et Kirkenesi-Helisingi raudtee on mõeldav, kuid sellel on oma hind. «Kohalike vedude jaoks ei ole Kirkenesist Lõuna-Soomesse kulgev raudtee otstarbekas, kuid sel oleks mõtet juhul, kui edasi saaks kasutada Rail Balticut.»
Rail Baltic on Vare sõnul aga kulukas projekt ning kui selle läbiviimine peaks õnnestuma, siis muud piirkonna transpordiprojektid, nagu Tallinn-Helsingi tunnel, nõuavad täiendavat raha ning peavad seetõttu edasi lükkuma.
Rail Balticu kaudu Kesk-Euroopasse kulgev Kirkenesi-Helsingi raudtee võiks Vare sõnul olla pikemas perspektiivis mõeldav transpordikoridorina Aasiast üle üha jäävabamaks muutuva Põhja-Jäämere transporditavatele kaupadele, kuna see tee oleks lühem kui lõunast kulgev meretee. «Läbi Põhja-Jäämere kulgeva transpordikanali nimel on töö praegu käimas. Idee järgi on see mõeldav, kuid sõltub muuhulgas ka kliima arengutest ja prognoosidest,» ütles Vare.
Samas on Kirkenes-Varssavi ühendusel Vare sõnul ka jäämere transpordikanali käivitumise korral juba praegu olemasolev alternatiiv Murmanski-Peterburi-Minski kaudu kulgeva raudtee näol.
Neljapäevases numbris kirjutas Soome ajaleht Lapin Kansa, et Soome kiratsevale majandusele võiks arstirohuks saada mõni hiigelprojekt nagu seda oleks Helsingi-Tallinna tunnel või Norras asuvasse Kirkenesi linna kulgev raudtee. Esialgu on Tallinnasse viiv tunnel või Jäämere raudtee siiski jäänud vaid mõtte ja uuringute tasemele, kuid päris utoopia need projektid ka pole, märkis ajaleht. Mõlemad oleksid teostatavad, kui jätkuks raha, poliitilist tahet ja julgust investeerida.
Kirkenesi raudtee läheks hinnanguliselt maksma umbes 2,4 miljardit eurot. Helsingi-Tallinna merealuse raudteetunneli hinnaks on arvatud nii kaks kuni kolm miljardit eurot.