Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Narvast väljuv buss sõidab korraga nii Tartusse kui Tallinna

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Hanneli Rudi
Copy
Artikli foto
Foto: Ants Liigus

Kohtla-Järvel registreeritud bussifirma OÜ Ekspress Auto L Narvast väljuv buss sõidab paberite järgi korraga nii Tartusse kui Tallinna. Tegelikult eksib firma mitme seaduse vastu.

OÜ Ekspress Auto L sõiduplaanide kohaselt väljub Narvast reedeti 10minutilise vahega kaks bussi: üks Tallinna, teine Tartusse, kuid niimoodi on see ainult paberil ning paber teadupoolest kannatab kõike, kirjutab Põhjarannik. Tegelikult väljub ainult üks buss, mis teenindab nii Tallinna kui Tartu poole sõitjaid.

«Kui bussijuht ütles, et müüb kõigepealt pileteid neile, kes sõidavad Tartusse või Tallinna, mõtlesin, et ta teeb nalja,» rääkis Sillamäelt peale tulnud Galina Krotova, kes ei osanud piletit Mustveesse lunastades teha sellest mingeid järeldusi, et buss kandis korraga kaht liininumbrit -  8 ja 631.

Kuidas on võimalik, et üks ja seesama buss sõidab ühel ajal nii Tallinna kui Tartusse, kulgedes korraga kahel maanteel? Ei olegi võimalik.

Narvast kahe liininumbriga startivast bussist saab Jõhvis taas ühe numbriga buss, mis sõidab Tallinna poole. Tartu poole sõitjatel tuleb aga bussist maha astuda ning jääda ootama Ekspress Auto L-i teist bussi, kuigi ei lunastatud pilet ega sõiduplaan sellist ümberistumist ei kajasta.

Skeemitamine mitmel liinil

Samasugust skeemitamist kasutab Ekspress Auto L liinil Pihkva-Narva, kus sõitjatel tuleb piirilinna jõudmiseks istuda Jõhvis ümber Tallinnast Narva suunduvale bussile, kuigi sõiduplaan seda ette ei näe.

Sõiduplaani kohaselt väljub õhtusel ajal Jõhvist Narva taas kord kümneminutilise vahega kaks Ekspress Auto L-i bussi ning taas kord ei vasta see tegelikkusele, sest Pihkva bussist saab Jõhvist alates fantoombuss, mis sõidab Narvani ainult paberil.

Sõitjad, keda bussifirma pole ümberistumisest teavitanud, ei oska hinnata ka sellega seonduvaid riske.

Mustveesse ning sealt edasi Jõgevale sõita soovinud Galina tol päeval Ekspress Auto L-i abiga Jõhvist kaugemale ei jõudnud, sest bussi, kuhu ümber istuda, peatuses polnud.

Mitmekordsed kulutused

«Bussijaama töötaja rahustas meid, et ärge muretsege: buss tuleb kindlasti,” rääkis naine vahejuhtumist, mis pani üheksa sõita soovinu närvid tol päeval proovile. “Kuid aeg läks, bussi aga polnud. Siis anti meile Ekspress Auto L-i dispetšeri number, et selgitagu me ise välja, mis toimub.»

Dispetšerilt kuulsid nad oma üllatuseks, et olevat tekkinud olukorras ise süüdi. «Ta ütles meile, et buss oli ja ootas meid, aga keda polnud – need olime meie! Et võib-olla seisime me valel platvormil, nagu oleks Jõhvis teab mis suur bussijaam. Tegelikult oli buss minema sõitnud ja kui me dispetšeri käest küsisime, kes meid siis nüüd peale võtab, vastas ta, et mitte keegi.»

Sihtkohta jõudmiseks tuli Ekspress Auto L-i hüljatud sõitjatel osta uus pilet – sedapuhku SEBE bussile.

Mitme seaduse rikkumine

Ühistranspordiseadus iseenesest ei keela liinide liitmist ja sõitjate ümberpaigutamist, kuid sõitjaid tuleb sellest eelnevalt teavitada ning väljastada neile sellekohane sõidupilet. «Sõitjale väljastataval piletil peab aga kajastuma asjaolu, et punktist A punkti C vedamisel kasutatakse eri liininumbriga busse,» kinnitas majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi avalike suhete osakonna nõunik Rasmus Ruuda

Lisaks ühistranspordiseaduse rikkumisele on Ekspress Auto L eksinud ka tarbijakaitseseaduse vastu, mille kohaselt on tarbijal õigus saada pakutava teenuse kohta vajalikku ja tõest teavet teadliku valiku tegemiseks ning õigeaegset teavet teenusega seotud riskide kohta, ning eiranud majandus- ja kommunikatsiooniministri määrust, mis kohustab vedajat tagama sõitjate ohutu ja sõiduplaanis ettenähtud ajal kohaletoimetamise ning veoteenuse kvaliteedi.

Maanteeameti ühistranspordiosakonna juhataja Ingmar Roosi sõnul Ekspress Auto L-i esitatud sõiduplaanides ümberistumised ei kajastu. Olukorda, kus nendest ei teavitata ka sõitjaid, peab ta eriti lubamatuks. «Kui kellegi sõit sellise ümberistumise pärast pealegi katkeb, on tegemist väga raske rikkumisega,» märkis ta. Ametnik lisas,  et maanteeamet tegeleb Ekspress Auto L-i tegevuse uurimisega, mis võib lõppeda vedajale ettekirjutuse tegemisega, aga ka liiniloast ilmajäämisega.

Tarbijakaitseseaduse kohaselt on tarbijal õigus nõuda talle tekitatud varalise ja mittevaralise kahju hüvitamist. Galina nõudis seda ka Ekspress Auto L-ilt, mille direktor Anatoli Listov lubas tal kahju hüvitamise asemel lahkelt sellesama vana piletiga veel kord sõita.

Põhjaranniku küsimusele, miks Ekspress Auto L ei deklareeri ümberistumisi sõiduplaanides, keeldus Listov vastamast.

Tagasi üles