Investeeringuraha napib alati, lisaks omavahendite tasub seega alati kaasata mõistlikus mahus võlakapitali. Väljastpoolt tulev raha võimaldab suurendada omakapitali tootlikkust. Selles loogikas ei ole finantskriisiga midagi muutunud. Et vältida sattumist riigivõla kasvu spiraali, on õigustatud teha võlakapitali arvelt vaid investeeringuid, mille kasumlikkust ja tulu on võimalik rahaliselt hinnata.
Eurovõlakirjaturg pakub pangalaenude kõrval uusi soodsaid finantseerimisvõimalusi. Madalate intresside ja siiski veel mitme näitaja põhjal tagasihoidliku aktsiahinna ja tulude suhte juures eelistavad paljud ettevõtted kaasata raha aktsiaturu asemel võlakirjaturult.Ütleksin, et võlakapitali kasutavad praegu üsna sageli nii ettevõtted kui ka kõrgema reitinguga riigid, kus intressitasemed on juba praegu ülisoodsad. Ega asjata ole ettevõtete võlakirjade emissioonimahud tänavu rahvusvahelistel turgudel rekordilised. Nimelt on Bloombergi hinnangul uute emissioonide maht ca 3,4 triljonit USA dollarit, jäädes alla vaid 2009. aasta supermahule – 3,9 triljonit USA dollarit.
Kokkuvõttes, kui tahame pürgida viie rikkama riigi hulka, peaks riik taristu arendamise kõrval veelgi tugevdama omanikustaatust, investeerides riigiettevõtetesse. Taristuga seotud riigiettevõtted pole ülisuure tähtsusega mitte ainult pikema arengu suunamiseks, vaid kujutavad endast ka arvestavat (dividendi)tulude ja väärtuse kasvu allikat. Dividenditulu laekub riigieelarvesse, toetades tulu võimalikult laiapõhjalist jaotust riigis. Ühtlane jaotus vähendab ühiskonnas pingeid ning kes teab, võimaldab ehk ka erasektoril säilitada praeguse soodsa maksukeskkonna.
Piiratud ressursside tingimustes aitab Eesti majanduse konkurentsivõimet toetada ka see, kui ELi struktuurifondide raha suunatakse eelisjärjekorras prioriteetsete projektide tarbeks. Euro kontekstis on võimalik kasutada senisest aktiivsemalt era- ja riigisektori kaasfinantseerimist (public-private partnership) ning muid paindlikke rahastamismudeleid. Riigi roll võib osa taristuprojektide (näiteks energeetika valdkonna) finantseerimisel piirduda vaid kohustusliku omafinantseeringuga. Uut tavapärasust arvesse võttes võib riigil olla kasulikum tagada riigiettevõtetele eeskätt tugev kapitalibaas, tänu millele saaksid ettevõtted võimalikult soodsatel tingimustel laenuraha. Euro tõi Eestile finantseerimisvaldkonnas kindlasti uusi võimalusi, mis tuleks nüüd üles leida.
Edukad on tulevikus need riigid, kes suudavad teha investeeringuid ja kasvatada peale erasektori ka riigivara väärtust, sest üks täiendab teist. Kui tahame Põhjamaa heaoluriikidele järele jõuda, siis tuleb pidada sammu ja olla nii eesmärkides kui ka lahendustes pigem ambitsioonikad kui keskpärased.