Soome pangad lubavad avaldada kliendile tema enda krediidireitingu, osa panku ei soovi selle koostamise aluseid aga avaldada.
Soome pangad avaldavad kliendile tema enda reitingu
Reitingut võivad mõjutada kliendi elukutse ja karjäär, säästud, makseprobleemid ja inimese vanus, sest need asjaolud avaldavad mõju suutlikkusele maksta laenu tagasi, kirjutab Aamulehti.
Näiteks arstil on ilmselt kõrgem reiting kui sageli perioodilist või lepingulist tööd tegeval teadustöötajal.
Suur osa panku keeldus varem avalikustamast kliendile tema enda reitingut, rõhudes ärisaladusele.
Andmekaitseseaduse spetsialist Reijo Aarnio väitis juba üleeelmisel suvel, et kliendile tuleb avaldada tema kohta panga registris olevaid andmeid.
Nordea, Sampo Pank, Aktia Pank, Säästöpankki, Tapiola Pank ja S-Pank annavad oma klientidele reitingu, mis jääb 4 ja 25 vahemikku.
Inimene kuulub panga jaoks kõrgeimasse rühma, kui elab talle endale kuuluval elamispinnal, on enam kui 25-aastane, töökarjäär on stabiilne ja pikk, on kõrgema astme ametnik, tal pole olnud mingeid makseprobleeme, elukutse garanteerib töö ning inimene taotleb mõõdukat laenu.
«Uurime ajalugu, mis näitab näiteks seda, kuidas erinevate elukutsete esindajad on maksnud laene tagasi. See on puhas statistiline matemaatika,» rääkis Aktia Panga laenudivisjoni juht Stefan Grönqvist.
Elukutse ei avalda mõju mitte kõigis pankades, kuna paljudes finantsasutustes pööratakse enim tähelepanu inimese rahalisele seisule.
Näiteks hoiupankades ei avada kliendi reitingule mõju tema amet ega töölepingu pikkus. Aktias näiteks ei arvestata sääste ega varandust.
Inimese enda reiting pole siiski ainus asi, mida pank võimaliku laenu andmisel arvestab.
«Süsteemi vaadatakse üle paar korda aastas ja koos sellega uuritakse, kuidas läheb teatud elukutse esindajatel üldse,» rääkis Grönqvist.
Aamulehti küsitles kuut klientidele reitinguid määravat panka ja kõik andsid lubaduse hakata esimest korda klientidele avaldama, millisesse kategooriasse keegi kuulub.