Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Kuidas esineda nii, et su kuulajad magama ei jääks

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Kristina Traks
Copy
Üks räägib midagi, teised tegelevad oma asjadega. Üsna tavaline olukord esitlusel.
Üks räägib midagi, teised tegelevad oma asjadega. Üsna tavaline olukord esitlusel. Foto: SCANPIX

Oskus köita oma esinemisega kuulajaid on juhi puhul iseenesestmõistetav. Paraku aga teame me kõik, mis tunne on vaadata lõputult kestvat või masina kombel monotoonselt esitatud presentatsiooni.

Raamatu «HBR Guide to Persuasive Presentations» autor Nancy Duarte toob HBRis ära viis kõige tavalisemat viga, mida esinejad ikka ja jälle teevad, ja jagab nippe, kuidas neist lõksudest hoiduda.

Puuduvad emotsioonid ja emotsionaalsus. Sa riskid kuulajate tähelepanu kaotamisega, kui esitad tuimalt ja monotoonselt vaid kuivi fakte. Mitte ükski presentatsioon, isegi kui räägid ettevõtte majandustulemustest, ei tohiks olla emotsioonitu. Ürita alustada looga, mis kuulajaid puudutab. Ka lihtne «miks» küsimus loob emotsiooni ja sidet kuulajatega.

Liiga palju elemente slaididel. PowerPoint on hea tööriist, kuid tea, mida sa selle abil üritad saavutada. Probleemid tekivad siis, kui kuhjad slaididele liiga palju elemente. Kui tahad presentatsioonis välja tuua iga väiksemagi detaili, siis tulemus on see, et esitadki täisdokumendid selle kohta, mida räägid. Inimesed ei suuda sellist detailipuru lugeda. Nii et ära ürita kirjutada välja iga väiksematki detaili, vaid kasuta visuaali oma mõtete rõhutamiseks ja jaga parem kuulajatele välja detailirohkem jaotusmaterjal.


Visuaalsete klišeede kasutamine. Ära takerdu klišeedesse, mida kasutavad kõik, vaid püüa leida tõeliselt originaalsed pilgupüüdjad.

Žargooni kasutamine. Mõni inimene räägib nii, et ta tundub supertark, kuid tegelikult polegi aru saada, mida ta ütleb. Kui nii, siis on tema presentatsioon tõenäoliselt täis žargooni. Välja arvatud juhul, kui sa räägid väga kitsale spetsialistide ringile, püüa vältida tehnilisi ja tööstusharu spetsiifilisi termineid. Kui inimesed sinu väljenduslaadiga ei haaku, ei jõua nad jälgida sinu ideid ega võta neid ka omaks. Katseta nn vanaema testi – kui su vanaema ei saa aru, millest sa räägid, tee oma sõnum ümber.

Ajalimiidi ületamine. Ei ole midagi hullemat presentatsioonist, mis kestab ja kestab ning näib, et ei lõppe kunagi. Head rääkijad esitavad oma sõnumi kiiresti. Sinu kuulajaid ei pahanda kunagi, kui lõpetad varem, küll aga ei meeldi neile, kui sa lähed ajapiirist üle. Pea meeles, et 30-40 minutit on ajaline piir, kuhu presentatsioon peaks mahtuma.

Tagasi üles