Alates 2014. aasta algusest tuleb senist pangakontonumbrit esitada rahvusvahelisel kujul, kuid Eesti Panga esindaja kinnitusel tarbijad oma kontonumbrit ise muutma ei pea. Otsekorralduse ja kontonumbrite muutmist puudutavatele küsimustele vastas Eesti Panga makse- ja arveldussüsteemide osakonna juhataja Mihkel Nõmmela.
Eesti Pank: kontonumbrite uue kuju pärast pole vaja muretseda
Miks tuleb pankadel lõpetada otsekorralduse pakkumine?
Kogu Euroopas toimub maksekorralduste ja otsekorralduste tingimuste ühtlustamine, et kaotada kohalikud erinevused maksete tegemisel. Seoses Euroopa Liidu ühtse euromaksete piirkonna loomisega kaob otsekorraldusteenus tänasel kujul turult hiljemalt 1. veebruarist 2014, kuna ei vasta üleeuroopalisele otsekorralduse reeglistikule. See on praegu pakutava e-arve teenuse edasiarendus. Uue teenuse arendamine võimaldab eraisikutel jätkuvalt mugavalt oma arveid tasuda.
Pankade väljatoodud argumentidele tuginedes toob e-arve püsimakseteenuse kasutusele võtmine endaga kaasa vähem põhimõttelisi muudatusi klientidele ja otsekorraldust kasutatavatele ettevõtetele. Kuna arendatakse edasi praegu kasutatavat e-arve teenust, siis on investeeringud arendustegevusse potentsiaalselt väiksemad nii pankade kui ka ettevõtete poolel.
Samuti on oluline, et uuenduse rakendumisel tekivad inimeste jaoks paremad võimalused piiriüleste makseviiside kasutamiseks. Täiesti uue võimalusena tekib klientidel võimalus kasutada piiriülese otsekorralduse teenust. SEPA otsekorraldusteenus tehakse esialgu kättesaadavaks ainult maksjatele ja seda piiriüleselt. Saajatele teenuse osutamine sõltub nõudlusest. Täpsemat informatsiooni saavad kliendid oma pankadest.
Kas otsekorralduse asendumine püsimaksega e-arvega võib anda võimaluse tõsta seniseid teenustasusid?
E-arvete püsimakse teenust (mis arendatakse praegusest otsekorraldusteenusest) pakuvad kommertspangad ja iga pank kujundab oma hinnad selle kohta iseseisvalt. Samas tuleb pankadel hindade määramise juures arvestada sellega, et teiste pankadega hinnakonkurentsis püsida.
Mida reaalselt tähendab tavainimeste jaoks uus kord, et senist kontonumbrit tuleb esitada rahvusvahelisel (ehk IBAN) kujul?
Riigisiseste maksete tegemisel saab alates 1. veebruarist 2014 kasutada ainult rahvusvahelist kontonumbrit (IBAN). Pangad konverteerivad tarbijate internetipangas seadistatud püsi- ja määratud maksekorralduste andmed IBANi kujule. Tarbijad ei pea ise riigisiseseid kontonumbreid IBANi kujule teisendama, teisendamised tehakse automaatselt. Vajaduse korral on võimalik kasutada BBAN→IBAN konverteerimise rakendust (http://www.eestipank.ee/sepa/muutused-makseteenuste-kasutajatele).
Vajalikest muudatustest teavitavad pangad oma kliente aegsasti.
Alates 1. maist 2004 on Eestis paralleelselt kehtinud riigisisesed kontonumbrid (BBAN) ja rahvusvahelised kontonumbrid (IBAN). Viimaseid on kasutatud põhiliselt piiriüleste maksete korral. IBAN on kliendi pangakontonumber, mis on teisendatud rahvusvaheliselt aktsepteeritud kujule. Selleks, et oleks võimalik ühtselt aru saada, mis riigis ja millise panga poolt on kontonumber väljastatud, lisatakse Eestis riigisisestele kontonumbritele täiendavalt riiki ja makseteenusepakkujat (panka) tuvastavad koodid ehk sisuliselt teisendatakse kõik pangakontonumbrid IBANiteks.