Riigihangete komisjon kõrvaldas seoses tütarfirma maksuvõlaga Briti konsultatsiooniettevõtte Aecom Limited hankemenetlusest, mis oli korraldatud Rail Balticu raudtee ja raudteega seotud ehitiste eelprojekti koostaja leidmiseks.
Komisjon kõrvaldas Aecomi Rail Balticu eelprojekti koostamise hankelt
Tehnilise järelevalve ameti välja kuulutatud rahvusvahelise hankele tegid pakkumise Aecom Limited koos oma tütarettevõtete ja Prantsusmaa kontserniga Systra ning teise ühispakkumise esitasid OÜ Reaalprojekt, OÜ Hendrikson&Ko ja EA Reng AS.
Amet koos majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumiga hindas pakkujate vastavust esitatud tingimustele ning jõudis järeldusele, et mõlemad esitatud pakkumused vastavad esitatud tingimustele.
Lisaks tingimustele vastavuse kontrollimiseks oli vajalik ka kontrollida, kas pakkujatel esineb maksuvõlgasid.
«Hankija viis läbi põhjaliku kontrolli ning esitas mitmeid päringuid nii pakkujatele kui ka vastavate asukohamaa maksuametitele,» selgitas majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi pressiesindaja Rasmus Ruuda BNS-ile.
Ruuda sõnul avastati selle tulemusel, et Aecomi Läti tütarettevõttel SIA Savant oli maksuvõlg hankemenetluse algamise päeva seisuga. Riigihangete seaduse kohaselt tuleb selline pakkuja koos ühispakkujate hankemenetlusest kõrvaldada, mida riigihangete komisjon ka tegi.
Seejärel esitas Aecom vaidlustuse riigihangete vaidlustuskomisjonile ja selles osas teeb vaidlustuskomisjon otsuse 17.detsembriks 2012. Alles pärast seda saab hankija hankemenetlusega jätkata ning võitja välja valida.
«Kahtlemata ei ole Rail Balticu venimine kellegi huvides ning me peame suutma ühiselt sammu pidada Läti ja Leedu vastavate hangetega,» lisas Ruuda.
Hanke eesmärk on Rail Balticu trassi koridori määramiseks vajalike Harju, Rapla ja Pärnu maakondade joonobjekti teemaplaneeringute kehtestamiseks vajalike dokumentide tehniline koostamine, asjakohaste detailplaneeringute koostamine, keskkonnamõju strateegilise hindamise ja keskkonnamõju hindamise läbiviimine ning raudtee eelprojekti koostamine tehniliselt vajaliku raudteemaa määramiseks optimaalse ja majanduslikult tasuva lahenduse leidmiseks.
Samuti on hanke võitja ülesandeks raudtee toimimiseks vajalike ja raudtee ehitamisest tingitud ehitiste eelprojektide koostamine, projekteerimis-, ehitus- ja maade maksumuse eelarvestamine ning teostatavus-tasuvusanalüüsi koostamine.
Hange kuulutati välja, lähtudes valitsuse korraldusest algatada maakonnaplaneering Rail Balticu raudtee trassi määramiseks. Samuti tuleb eelprojekti koostamisel lähtuda Rail Balticu koridori arendamise üldistest põhimõtetest, mis on määratud Eesti, Läti ja Leedu peaministri ühisdeklaratsiooni ning riikide transpordi eest vastutavate ministrite ühiste kokkulepetega. Hanke tehnilise kirjelduse ettevalmistamisel lähtuti Rail Balticu rahvusvahelises töögrupis kokkulepitust.
Hankega tellitavate tööde aluseks on Aecom Limitedi tunamullu aprillist kuni mullu maini läbi viidud uuring, mille eesmärgiks oli määrata kindlaks võimalused Kaunast ja Riiat läbiva Marijampolė ja Tallinna vahelise Euroopa standardse 1435-millimeetrise rööpmelaiusega raudtee arendamiseks.
Uuringu lõpp-eesmärk oli anda kolme Balti riigi ja Euroopa Liidu asutustele täielik ja põhjendatud ülevaade, kas projekt näib piisavalt teostatav, et õigustada detailsema analüüsi läbiviimist vastavate riikide poolt kohapeal ja teha ettepanek edasiste riiklike uuringute läbiviimise võimaliku ajavahemiku kohta. Uuringuga tehti Rail Balticu trassi asukoha põhimõtteline valik ja esialgne teostatavus-tasuvusanalüüs.
Rail Balticu projekti kaasrahastatakse Euroopa Liidu TEN-T programmist.