Euroopa Komisjoni üleeuroopalisest sõeluuringust selgus, et 75 protsenti veebisaitidest, mis müüvad arvutisse või mobiilseadmesse allalaetavaid mänge, raamatuid, videoid ja muusikat, ei täida tarbijakaitse-eeskirju.
Suur osa internetikaupmehi ei täida tarbijakaitse-eeskirju
«Täna avaldatud ELi kontrollioperatsiooni tulemused näitavad, et suuremal osal kontrollitud veebisaitidest on raske leida isegi peamisi lepingutingimusi,» ütles ELi tervise- ja tarbijaküsimuste volinik Tonio Borg.
Uuringu kohaselt on olukord kõige murettekitavam siis, kui sihtgrupiks on lapsed. Kasutajatel tuleb klikkida end läbi lepingutingimuste rägastiku, et teada saada, kui palju neil lõpuks tuleb maksta, ning lapsi meelitatakse sageli ostma vidinaid, mis on seotud väidetavalt «tasuta» mängudega. Probleemi korral on kasutajatoega sageli raske ühendust saada, sest rohkem kui kolmandikul neist veebisaitidest puudub kontaktinfo.
«Lapsed on üha sagedamini tehnoloogiaga sina peal. Juba varasest noorusest teavad nad, kuidas mänge alla laadida. Ent kui nad juba on mõne teatava tootega mängimisest sisse võetud, siis on neid raske peatada,» sõnas Borg.
Ta soovitas lapsevanematel olla ettevaatlik, kuna pooled allalaetavatest mängudest, mida reklaamitakse kui tasuta võivad nende arved lakke kergitada.
ELi liikmesriikide (v.a Iirimaa) ning Norra ja Islandi ametiasutused kontrollisid kokku 333 veebisaiti, millest 159 tegeles internetimängude müügiga. Neist 76 protsenti (254 veebisaiti) märgiti edasist uurimist vajavaks, sest ametivõimudel oli kahtlusi, kas veebisaidid vastavad ELi tarbijakaitsenormidele, eelkõige eeskirjadele, mis puudutavad reklaami ja olulisemat teavet, mis võimaldaks tarbijatel teha teadlikke otsuseid. Kontrollitud 55 veebisaidist, kus müüdi alla 14-aastaste laste jaoks mõeldud mänge, ei vastanud ELi õigusnormidele 71 protsenti (39).
Seadust rikkunud kauplejatega võtavad ühendust riiklikud õiguskaitseasutused, et anda neile võimalus esitada oma seisukohad või teha oma veebisaidil parandused.
«Eelseisvatel kuudel püüavad riikide ametiasutused aidata need veebisaidid õigele teele,» ütles Borg.
Üha suurem protsent Euroopa kodanikke ostab digitaaltooteid: keskmiselt 79 protsenti Euroopa tarbijaid on viimase 12 kuu jooksul ostnud internetist muusikat ja 60 protsenti internetimänge.
Digitaalvaldkonna allikate põhjal oli allalaetava muusika kaubanduse maht 2010. aastal ELis 677 miljonit eurot. Mängud, mis on suunatud lastele ja mida võib reklaami kohaselt tasuta mängida, haaravad ELi selle valdkonna turust üha suurema osa (viimase 12 kuu jooksul 50 protsenti kõikidest mängudest).