Soome-Saksamaa-Austraalia koostöös loodud kultusulmekomöödiafilmi Iron Sky sotsiaalmeedia turundusjuhi Pekka Ollula sõnul saab filmide ühisrahastamine (crowd funding) tulevikus iseenesestmõistetavaks.
Iron Sky turundaja: filmide ühisrahastamine on varsti iseenesestmõistetav
«Ühisrahastusest saadav investeering moodustab kogu filmi eelarvest väikese, kuid ikkagi olulise osa, samuti aitab see luua lojaalset fännide kogukonda,» ütles Ollula tänasel PÖFFi raames toimunud filmide ja start-upide rahastuse sarnasusi lahanud seminaril.
Eraisikutelt tulevad väikeinvesteeringud võivad aidata tavainimesi veidi lähemale neile muidu eksootilisena tunduvale filmimaailmale, pannes neid ühtlasi tundma osana mingist põnevast ettevõtmisest.
«Mind üllatas, kui paljud erinevatel elualadel tegevad olevad sõbrad hakkasid mulle peale seda, kui 15 aastat tagasi otsustasin finants- ja turundussektorist filmindusse minna, helistama ja erinevaid filmiideid pakkuma», ütles teiste hulgas ka Lars von Trieriga koostööd teinud filmiprodutsent Tero Kaukomaa.
«Iron Sky'd tehes üritasimegi fänne võimalikult palju kaasata ja näidata neile lühikeste videolõikute vahendusel protsessi kõiki tahke ehk seda kuidas filmide tegemine käib. Ilmselt tänu sellele õnnestus meil ühisrahastamise kaudu saada ka miljon eurot,» ütles ta, täpsustades, et 700 000 eurot tuli eraisikute annetuste näol ja 300 000 eurot ühisinvesteeringute näol.
«Alguses filmi stsenaariumiga tutvudes hindasin, et selle kinolinale toomiseks peaks meil olema vähemalt 100 miljonit eurot. Seejärel üritasin seda summat vähendada kuni jõudsin nelja miljoni euroni. Lõpuks läks Iron Sky maksma küll pea kaheksa miljonit eurot, kuid see on ikkagi vähem kui algselt kardetud 100 miljonit,» ütles Kaukomaa muheledes.
Filmide ja start-upide rahastamist võrreldes leidsid seminaril osalejad palju paralleele. «Tähtis on teostus. Paljudel režissööridel on olemas hea käsikiri, kuid puudub visioon, kuidas seda ellu viia või meeskond, kes oleks selle ellu viimiseks võimeline. Sama probleemi võime kohata ka idufirmade juures,» ütles filmide rahastuskeskkonna Slated eestvedaja Colin Brown.
Ka Garage48 kaasasutaja Jüri Kaljundi leidis, et investorite jutule minnes peavad nii filmitegijad kui ka start-up ettevõtjad tõestama, et neil on olemas hea meeskond, samuti peab neil olema juba mingi kandepind ning prototüüp, mida arendades edasi minna. Filmide puhul oleks selleks trailer või teaser.
Idufirmade ja filmide puhul on väga tähtis ka erinevate turunduskanalite kasutamine, mis võib mingil hetkel muutuda ka oluliseks lisatuluallikaks. Ka Iron Sky puhul on raha teenitud kõikvõimalike filmiga seotud kaupade müügiga ning sellega seonduvate litsentside müügiga, lisaks Iron Sky T-särkidele ja pusadele on loodud erinevatele tarkvaraplatvormidele ka filmiteemalised mängud.