Tartu ülikooli rahvusvahelise ettevõtluse professor Urmas Varblane rääkis tarbimiskeskkonna arengu konverentsil arenevate riikide jätkuvast majanduslikust tõusust, mis mõjutab lähitulevikus muuhulgas hüppeliselt ka toidu- ja energiahindu.
Varblane: Aasia areng tõstab tulevikus toidu- ja energiahindu hüppeliselt
Varblane tõi välja, et kuna Aasia riikide keskklass paisub õige pea mitmekordseks ja nad hakkavad tarbima üha rohkem nii toiduaineid kui ka naftat, tõusevad lähiaastatel hinnad kogu maailmas hüppeliselt. Kallinevad nii senistest arengumaadest pärit toorained kui ka nafta nõudlus ja seega hind. Samuti on Aasia tarbijad tuleviku osas palju optimistlikumad kui arenenud riikide omad.
«Kui näiteks küsiti inimeste käest, kui paljud usuvad, et nende laste elu saab olema majanduslikult parem kui tema oma, vastas positiivselt 11 protsenti prantslasi, aga 79 protsenti indialasi,» selgitas Varblane. «Selline optimistlik suhtumine tulevikku paneb inimesed ka julgemalt tarbima.»
Samuti tõi ta tulevikku vaatavalt välja, et sotsiaalmeedia tohutult kiire arengu tõttu muutub tarbimiskeskkond tundmatuseni. Näiteks Hiinas moodustavad tarbijad juba praegu sotsiaalmeedias gruppe, kellega koos küsitakse ettevõttelt soodustusi. «Küsitakse, kui palju maksab toode, kui meid on 100. Aga kui palju siis, kui meid on 1000,» kirjeldas Varblane.