Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Uus ja ilus raha püsib kauem käes

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Pildil sularaha.
Pildil sularaha. Foto: Politsei

Praeguses nigelas majanduskliimas katsuvad inimesed raha kokku hoida ning ajalehed-ajakirjad soovitavad tihtilugu nippe, kuidas vähem kulutada.

Kanada teadlastel on uudne ettepanek: kui järgmine kord panka raha järele lippate, paluge uusi ja ilusaid rahatähti.

Fabrizio Di Muro (Winnipegi ülikool) ja Theodore Noseworthy (Guelphi ülikool) avastasid, et raha füüsiline väljanägemine mõjutab viisi, kuidas seda kulutatakse.

Nimelt kalduvad inimesed uute rahatähtede külge klammerduma, närused ja räbaldunud rahad antakse kergemini käest.

«Tarbijad kalduvad tajuma, et vanad rahatähed on kuidagi räpased. Uued krõbisevad rahapaberid aga tekitavad uhke tunde, neid on tore teiste inimeste nähes välja võtta,» ütlevad autorid.

Teadlased teostasid terve rea eksperimente, varustades tarbijaid vanade või uute rahatähtedega ning suunates neid siis poodidesse ostlema.

Nagu ilmnes, kulutasid vanade rahadega poodi läkitatud inimesed reeglina rohkem. Ühtlasi vahetati pigem lahti suur ja kole raha, selmet tasuda täpne summa väiksemate kuid ilusate rahatähtedega.

Akadeemikud võtsid ühtlasi nõuks kontrollida teada-tuntud tõde, et inimesed kulutavad rohkem, kui neil on kaasas palju väikese väärtusega rahatähti (võrreldes olukorraga, kus rahakotis on sama summa, aga ühe suure rahatähe näol). Tulemused osutavad sellele, et raha füüsiline välimus võib nimetatud nähtust «võimendada, nõrgendada või [selle] isegi ümber pöörata».

Uurimus «Money isn't everything but it helps if it doesn't look used: how the physical appearance of money influences spending» ilmub tuleval aastal väljaandes Journal of Consumer Research.

Copyright The Financial Times Limited 2012

Tagasi üles