Kaubanduskinnisvara visionäär, TDG Global Retail direktor Tony de Graaf teab samuti täpselt, milline näeb välja tuleviku kaubanduskeskus. «2020. aastal on maailmas kasutusel 30 miljonit robotit, 2050. aastal aga juba sada miljonit robotit, kes tervitavad ja teenindavad kliente, võtavad tellimusi vastu või koristavad,» on Graaf kindel. «Innovatsioon on niivõrd arenenud, et riietuskabiine polegi varsti vaja – teksaseid saab jalga proovida arvutiprogrammi abiga ning hologramm näitab, kuidas riided seljas istuvad. Kõik need tehnoloogiad on juba olemas ja nende laiem kasutus on väga lühikese aja küsimus.»
Nii saab offline-kaubandus online’i eeliseid rakendada. Samas toimub ka vastupidine liikumine: suured internetikaubamajad kolivad juba praegu pärisellu – Amazon, Google ja eBay on avanud oma esimesed kauplused Inglismaal. «Kauplejad saavad aru, et sellist võimu ja valikut pole tarbijal kunagi olnud, sellepärast on kaubanduse ainuvõimalik tulevik multikanalisus ehk internetikaupluste, kaubanduskeskuste ja kataloogide sünergia,» on Joao Xavier veendunud.
Kaubanduskinnisvara arendaja ja konsultatsiooniettevõtte Reteam asutaja Kathrine Heiberg Taanist on veendunud, et iga kaubanduskeskuse edu taga on oskus oma tarbijat kuulata ja tema vajadustega arvestada. Oma klientidele soovitab Kathrine alati lõpptarbijaga otse suhelda.
«Lihtsad küsitlused aitavad aru saada, mis taustaga inimene käib konkreetses keskuses, mis kaubaliike ta otsib, mis värvilahendused ja interjööri stilistika on talle meelepärasem, mis trajektooril ta keskuses liigub ning milliseid keskuse nurki ta kunagi ei külasta,» selgitab naine. «Seinte ülevärvimine, kaupluste ümberpaigutamine ja liikumisskeemi ümberkorraldamine ei nõua suuri investeeringuid, kuid võib külastatavust ja müüki tõsta kolmandiku kuni poole võrra,» teab Heiberg, kui tähtis on klienti kuulata.