Olukord reklaamiturul: raha liigub, kuid mitte siin

Kristina Traks
, majandusajakirjanik
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Ajalehed
Ajalehed Foto: Toomas Huik

«Oktoobri reklaamiturg oli suur pettumus. Raha liigub küll, kuid reklaamimaailma jõuab see kasinalt,» kirjutab meediaanalüütik Toomas Leito oma igakuises reklaamituru analüüsis.

Võrreldes eelmise aasta oktoobriga vähenes viie juhtiva lehe reklaamimaht 11 külge ehk ühe protsendi, moodustades 888 külge. Reklaamikäive vähenes 62 000 euro võrra ehk 14 protsenti. Lehtede veebikäive suurenes 9 protsenti ja veebireklaamifirmade käive suurenes 5 protsenti, s.h. Delfis +10 protsenti. Reklaamikäive paberkandjal vähenes kõigis lehtedes.

Leito sõnul oli oktoobri reklaamiturg suur pettumus. Tõsi, eelmisel aastal oli samas kuus kasv 18 protsenti, mis seadis kõrge lati, kuid turul oli tunda ebakindlust. «Raha kulutati turundusele ettevaatlikult,» kirjutab Leito. «Samas firmad võtavad pangast aktiivselt laene investeeringuteks.»

Jätkub reklaamikanalite pihustumine ja otsitakse üha uusi lahendusi interaktiivses meedias. Isegi telereklaam ei «ruuli» enam endist viisi ja kaks suuremat kommertstelekanalit tegid samuti nullilähedase tulemuse.

Lehtede jaoks üks tähtsamaid reklaamisegmente – autoreklaam - oli kõvas languses, jäädes mullusele tasemele alla poole võrra. Reisireklaam vähenes veerandi võrra. Telekommunikatsiooni  reklaam vähenes üle 50 protsendi. Teist kuud järjest oli nõrk personaliotsing, mis mõjutas negatiivselt eriti Eesti Ekspressi reklaamikäivet.

Positiivsed nihked oli märgata ehitus- ja sisustusreklaamis. Ka tervisereklaam näitas kasvutrendi.

Pinged reklaamimüügis tõid kaasa suuremaid allahindlusi. Seetõttu oli mahu langus väiksem käibe langusest, seda mõjutas ka veebireklaami suhteline aktiivsus.  Reklaamikülje keskmine hind kukkus kõige rohkem Äripäevas. Turuliider on endiselt kindlalt Postimees.

 Võrreldes eelmise aasta kümne kuuga vähenes reklaamimaht 200 külge ehk 3 protsenti, moodustades 7530 külge. Reklaamikäive suurenes 250 000 eurot ehk 2 protsenti, moodustades 11,7 mlj eurot. Leito prognoosib novembriks reklaamiturule mõneprotsendist plussi.

Tagasi üles