Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Liisinguperioodi pikkus on kasvanud

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Neid, kes ostavad auto kohe välja, on vähe – enamik tulevastest autoomanikest kaalub siiski liisingu võimalusi.
Neid, kes ostavad auto kohe välja, on vähe – enamik tulevastest autoomanikest kaalub siiski liisingu võimalusi. Foto: Urmas Luik / Pärnu Postimees

Sõidukit liisides peab auto tulevane kasutaja lähtuma eelkõige oma soovidest ja rahalistest võimalustest.

Enamik peresid kaalub uut autot vajades selle liisimist, sest nii saab sõiduki soetamise kulud hajutada pikema aja peale. Swedbanki liisinguosakonna juhataja Tarmo Ulla selgitab, millest lähtudes peaks auto ostja valima kapitali- ja kasutusrendi või järelmaksu vahel ning mis on nende eelised ja erinevused.

Mitmesugused liisingud

«Kasutusrent tasub valida siis, kui soovite sõidukit vaid kasutada, mitte omandada,» selgitab Ulla. «Kasutusrendi puhul ostab sõiduki liisingufirma ning annab selle kokkulepitud tähtajaks kasutada. Sõiduki kasutamise eest tasute iga kuu liisingumakseid.»

Kasutusrendi lõppedes on võimalust jätkata sõiduki kasutamist, pikendades senist liisingulepingut, kui sõiduki vanus seda võimaldab – Swedbankil on vanusepiiriks 15 aastat.

Teise võimalusena võib tagastada sõiduki tagasiostjale, kes on märgitud tagasimüügilepingus. Kuid sõiduki saab vahetada ka teise vastu, valides välja uue, meelepärase sõiduki ning leides vanale ostja ise. Kui on aga soov saada lepingu lõppedes sõiduki omanikuks, tuleb liisingufirmale tasuda sõiduki jääkväärtus.

Kapitalirent on liisingutehing, mille puhul tasub klient liisingutähtaja jooksul kogu sõiduki maksumuse ja intressi. Kui viimane liisingumakse on tasutud, läheb üle ka sõiduki omandiõigus. Seega tasub kapitalirent valida siis, kui soovite liisingutähtaja lõppedes saada kindlasti sõiduki omanikuks.

Kapitalirent on võimalik vormistada ka jääkväärtusega. «Kui soovite, et kuumaksed oleksid väiksemad, võite jätta suurema osamakse liisingutähtaja lõppu,» selgitab Ulla. «Soovi korral võite siis liisingutähtaja lõppedes ka lepingut pikendada, kui sõiduki vanus seda võimaldab.»

Järelmaksuga müük on kapitalirendiga sarnane liisingutehing, mille puhul on sõiduki müüjaks eraisik või käibemaksukohustuseta firma. Järelmaksu puhul ei maksustata kaupa käibemaksuga, samuti ei lisandu käibemaksu liisingu igakuistele osamaksetele. Kui soovite, et kuumaksed oleksid väiksemad, on samamoodi kui kapitalirendi puhul võimalik jätta suurem osamakse liisingutähtaja lõppu.

Kasutusiga pikeneb

Nii liisingut võttes kui ka liisingulepingut lõpetades peab auto kasutaja lähtuma oma tegelikest soovidest ja võimalustest. Kui sõiduki väljaostmine ei valmista raskusi, on see kindlasti mõistlik, sest siis ei pea edaspidi enam liisingufirmale intresse tasuma.

Põhilised vaidlused tagastamisel on seotud auto tehnilise seisukorraga. Seda reguleerib Autode Müügi- ja Teenindusettevõtete Eesti Liidu (AMTEL) juhend, mis  määrab sõiduki loomuliku ja ebaloomuliku kulumise.

Tutvu pakkumistega

Nimetatud juhend ei jäta Ulla sõnul palju lahtisi otsi, milline kriim autokerel on tavaline kulumine ja milline mitte – see tehakse juhendit järgides kindlaks väga lihtsalt.

Tehniline kontroll tuleb sõidukile teha lepingus määratud tagasiostja juures hiljemalt kuu aega enne lepingu lõppemist. Kui igakuisel liisinguarvel kajastub ka kaskokindlustuse kuumakse või muud lisateenused, lõpevad needki pärast viimase osamakse tasumist.

Swedbanki liisinguosakonna andmetel pikendab liisingulepingut või soetab endale lepingu lõppedes uue auto veerand klientidest ning ligikaudu 35 protsenti klientidest saab lepingu lõppedes vara omanikuks.

Umbes 40 protsendil juhtudest ostab klient või tagasiostja sõiduki välja. «Enne masu vahetati sõiduk iga kahe aasta tagant välja,» räägib Ulla. «Nüüd on kliendi liisinguperioodi keskmine pikkus kasvanud, millest võib järeldada, et autodega sõidetakse kauem.»

Liisinguandjate pakkumised võivad erineda nii hinna, riskide hindamise kui ka järelteeninduse poolest. «Meie kindel soovitus kliendile on hoida oma rahaasjad ühes finantsettevõttes, sealhulgas ka liising.»

Autoliisingu võimalused

Kasutusrent

•    Kasutusrent tasub valida siis, kui tahad sõidukit vaid kasutada ega soovi saada sõiduki omanikuks. Kasutusrendi korral ostab liisingufirma sinu valitud sõiduki ja annab selle kokkulepitud tähtajaks kasutada – sõiduki kasutamise eest tasud liisingufirmale liisingumakseid. Kasutusrendi korral ei lisandu intressile ega lepingutasule käibemaksu.

•    Liisinguperioodi lõppedes on võimalik sõiduki kasutamist jätkata, pikendades liisingulepingut, sõiduk uue vastu välja vahetada või saada selle omanikuks, tasudes liisingufirmale sõiduki jääkväärtuse.

Kapitalirent

•    Kapitalirent tasub valida siis, kui soovid liisinguperioodi lõppedes saada sõiduki omanikuks.

•    Kapitalirendi korral ostab liisingufirma sinu valitud sõiduki ja annab selle sulle kokkulepitud tähtajaks kasutada – sõiduki kasutamise eest tasud liisingumakseid. Tasudes viimase liisingumakse, saad sõiduki omanikuks.

•    Kui soovid väiksemaid liisingumakseid või pikendada liisinguperioodi lõppedes liisingulepingut, on võimalik jätta perioodi lõppu üks suurem liisingumakse.

Järelmaks

•    Järelmaks on sama mis kapitalirent, selle erinevusega, et sõiduki ostuhinnas ei sisaldu käibemaksu. Sellisteks sõidukiteks on üldjuhul eraisikute müüdavad kasutatud sõidukid. Käibemaksu ei lisandu ka intressimaksetele ega lepingutasule.

AllikaD: SWEDBANK, Tarbija24

Tagasi üles