Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Jalgratas peab kaua vastu ainult puhtana

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Linnaratta puhul piisab professionaalsest hooldusest kord aastas, maastikurattaga tuleks hoolduses käia sagedamini.
Linnaratta puhul piisab professionaalsest hooldusest kord aastas, maastikurattaga tuleks hoolduses käia sagedamini. Foto: Liis Velsker

Kodune rattahooldus algab Rattamaailma tehniliste kaupade juhi Kert Olle hinnangul kõige elementaarsemast: puhtana hoidmisest.

«Kõige tähtsam, mis ratta juures üldse on ning mida inimene saab ja peab ise tegema, on ratas puhtana hoida,» rääkis Olle. Spetsialisti sõnul on ratta puhtana hoidmine number üks asi, et see üldse vastu peaks. «Nagu ka hammastega. Hambad hakkavad ikka siis lagunema, kui neid ei pesta,» lisas ta.

Ratta pesemiseks on Olle sõnul vajalikud seebivesi (nt ka Fairy), pehme švamm või hari ning loputamiseks voolav vesi. Piisavate teadmiste korral võib kasutada ka survepesurit. Pesemiseks sobivad kõige paremini välitingimused, kuid korteris võib ratast edukalt pesta ka pehme lapiga – sel juhul on tegu pigem tolmu pühkimisega.

Pärast pesu on kindlasti vaja ratas korralikult kuivatada. Ideaalse tulemuse annab suruõhk, mis võimaldab kuivatada ka kõige väiksemaid nurgataguseid.

«Mida kallim ratas, seda rohkem vajab see hoolt. Ei ole nii, et kui ostad endale 1000 eurot maksva ratta, siis saab kaks korda harvemini hoolduses käia,» ütles Olle.

Olle sõnul tuleb keti õlitamisel meeles pidada, et pigem panna õli vähem kui liiga palju. «Kui õli panna liiga palju, võtavad kett, hammasrattad ja kõik muu, mis õlitatud ketiga kokku puutub, omakorda tolmu ja mustust külge. Kokkuvõttes teeb õli sel juhul rohkem kahju kui kasu,» märkis ta.

Ketti ja hammasrattaid on spetsialisti sõnul väga keeruline pesta – koduste vahenditega peaaegu võimatu. «Kui panna pidevalt ainult õli juurde ja pole võimalik seda maha pesta, tuleb hiljem hoolduses maksta ka keti puhastamise eest,» lausus ta. Õlitada tuleb puhast ketti. Seega on oluline kett enne puhtaks teha, kuivatada ja siis uus õli peale kanda.

Lisaks kodusele hooldusele tuleks ratast mõnikord ka professionaalsetele mehaanikutele näidata. Hoolduses käimine sõltub muidugi ratta kasutamisest ehk sõidetud vahemaadest ja kohast.

«Võidusõitjad käivad hoolduses pärast iga nädalavahetust. Kui ratas saab näiteks vett ja hooldust ei tehta, tekitavad määre ja vesi üheskoos rooste. Järgmine kord, kui see lahti võtta, tuleb juba kindlasti juppe vahetada,» ütles Olle.

«Tehke sügisel hooldus ära ning kevadel pumpate kummid täis ja saate kohe sõita. Kevadel on järjekorrad hoolduses alati pikemad,» soovitas ta.

Töökojas kontrollitakse lihthoolduse käigus üle kõik ratta liikuvad osad, pumbatakse kummid ja õlitatakse kett. Samuti kontrollitakse, et laagrites – keskjooks, kaelakausid, esi- ja tagajooks – ei oleks loksu ning loksu olemasolul fikseeritakse see.

Ka rihitakse jooksud, reguleeritakse käigud ja pidurid, sealjuures puhastatakse ja õlitatakse trossid ja kõrid. Vajadusel vahetatakse kett, piduriklotsid või hammasrattad (vajaminevad jupid ei kuulu hoolduse hinna sisse).

Lihthooldust võiks aktiivse sõitmise korral teha paar korda aastas. Põhiline, mis kulub, on kett ja hammasrattad. Keti hind on hoolduses seitse eurot. Kui aga katkise ketiga edasi sõita, tuleb vahetada ka hammasrattad, mis maksavad juba alates 27 euro­st.

Tagasi üles