Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Uisupuhastus on täppistöö

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Mehaanik Siimu sõnul tuuakse rulluiske hooldusesse vähem kui jalgrattaid, kuna need, kel tahtmist, võtavad puhastuse kodus ise ette.
Mehaanik Siimu sõnul tuuakse rulluiske hooldusesse vähem kui jalgrattaid, kuna need, kel tahtmist, võtavad puhastuse kodus ise ette. Foto: Tiina Kaukvere

Hooaeg on läbi, aga enne kui rulluisud kapinurka pakkida, tahavad need truud kaaslased korralikku hooldust. Kellel tahtmist, saab sellega kodus ise hakkama.

Iga asi, mis leiab kasutust, kulub ja vajab aeg-ajalt hooldust. Nii ka rulluisud, mis suvel on kõvasti kilomeetreid maha sõitnud.

«Iga harrastaja ei peagi kogu aeg rulluiske lahti kiskuma, puhastama ja õlitama, aga puhtust hoida ja uiske tuulutada saab igaüks,» ütleb spordipoe Extreme Sport mehaanik Siim Lekko.

Tegelikult vajaks rulluisud väikest tähelepanu pea iga sõidu järel. Kõige lihtsam on kodarad pintsliga ära puhastada ja uiske rõdul või terrassil tuulutada. Kodaravahesid pole vaja märja lapiga üle tõmmata, kuna tahket mustus on palju kergem minema pintseldada.

Niiskus lõhub kuullaagreid

Tihti uisutajad neid pisikesi lisasamme teha ei viitsi. Rull­uisud visatakse pärast sõitmist auto pagasiruumi kilekotti, kust neid on järgmisel korral jälle hea võtta. Nii võib ühel päeval juhtuda, et rattad ei taha hästi liikuda ja saapast tulev niiskuselõhn matab hinge.

«Levinum probleem on see, et sõidetakse vihmase ilmaga. Kui uiske ei panda kuivama või ei tehta puhtaks, siis on laager kohe läbi,» räägib mehaanik.

Kuullaagrid on rulluisu süda, mida tuleb aeg-ajalt puhastada, õlitada või ka välja vahetada.

«Kui on odavamad laagrid, siis üks vihmane sõit ja laagrid võivad kohe läbi minna, sest vihm eemaldab laagri seest määrde ning ajab tolmu ja liivapuru täis,» ütles Lekko.

Ta võtab kätte rulluisud, mille rataste diameeter on 100 millimeetrit ja mis suvel üpris kõvasti vatti saanud. «Väga mustad, üle keskmise mustad,» kommenteerib mehaanik rattaid vaadates. Tõepoolest, kodarate vahelt just mullakamakaid ei kuku, aga liiva on seal kõvasti.

Järgmiseks nummerdab Lekko ära kõik kaheksa ratast. Selleks rebib ta igale rulluisurattale väikese teibiriba, kuhu on markeriga hea peale kirjutada. Omavahel ei ole hea rattaid segamini ajada, kuna iga ratas on oma asendist sõltuvalt teatud ulatuses ja nurga all kulunud.

Samuti on rattaid vaja aeg-ajalt ümber tõsta. Näiteks siis, kui kulumisjälg hakkab silmaga näha olema.

«Rattad kuluvad seestpoolt rohkem. Selleks et rataste eluiga oleks pikem, tuleb need mingi aja pärast ümber tõsta, et ühele poole ei tekiks teravnurka,» kommenteerib asjatundja.

Kui kõik rullid on märgistatud, võtab Lekko kuuskantvõtme, et rattad raami küljest lahti keerata. «See nõuab natuke vaeva, aga iga uisuga tulevad vastavad võtmed reeglina kaasa,» ütleb ta.

Järgmiseks pintseldab Lekko iga ratta kodaratest suurema mustuse maha ja hõõrub lapiga läikima ka rulluisu raami. Seejärel läheb juba peenemaks nokitsemiseks.

Sama võtmega, millega mehaanik rattad eemaldas, kangutab ta lahti ratta südames oleva metallist laagri. Kohe tuleb lahti ka kahte laagrit ühendav puks ja väikese nokitsemise järel teisel pool puksi olev laager.

Peale vaadates ei oska Lekko öelda, kas laagrid tuleks välja vahetada või piisab lihtsalt puhastamisest ja õlitamisest. See selgub siis, kui ükshaaval on avatud laagrite metallkest ja näeb sisemuses olevaid metallkuulikesi.

Lekko paneb laagri näppude vahel keerlema – see küll kõriseb, kuid liigub siiski. Seejärel avab mehaanik ühe uisu kaheksa laagrit – selleks avab ta nõelaga laagrikaant kinni hoidvad poolringi-kujulised splindid.

«Peseme puhtaks ja määrime ära, siis vaatame, milline on olukord,» ütleb Lekko, kuid lisab etteruttavalt, et tema oma uiskudele roosteplekilisi laagreid enam tagasi ei paneks.

Geel ja määre aitavad

Uue kuullaagri hind algab ühest eurost ja ulatub nelja euroni. Kallimate laagritega võib vihmaski sõita. Lekko asetab laagrid plasttopsi ja valab peale Würthi üldpuhastusainet, mis on mõeldud pidurite ning metall-, klaas- ja keraamiliste pindade puhastamiseks.

«Tegelikult sobib kasutada kõike, mis eemaldab tolmu ja õli. Hädapärast käib ka [nõudepesuvahend] Fairy, aga nühkimist on rohkem, kuna see tuleb kõik maha saada. Spetsiaalne vahend aurustub ega jäta lisaplekke,» selgitab mehaanik topsi raputades.

Laagreid võib ka voolava vee all loputada, kuid hiljem vajavad need korralikku kuivatamist. «Kuivatada võib fööniga, sest kui laagrile jääb pesuvahendit või vett peale, siis ei taha sinna määre enam peale jääda,» lasub mehaanik.

Ilma määrdeta aga laagrit uuesti kokku panna ei tohi. «Kui olete võistlussõitja, siis panete laagrisse geeli, kui harrastussõitja, siis määret,» ütleb Lekko.

Määre on paksem ja peab kauem vastu. Geel võimaldab veidi kiiremini sõita, aga kulub ka kiiremini.

Nüüd on lõpuks aeg laagrid tagasi kokku panna, et näha, kas need keerlevad tõrgeteta. «Hing on veel sees,» tõdeb mehaanik. Lõpuks otsustame siiski välja vahetada kogu komplekti.

Laagrite valimine on omaette teadus. Läbisõidetud laagrid ei ole just kõige kehvemad. Tegemist on ABEC-7 kuullaagritega – mida suurem on number, seda suuremat pöörlemiskiirust laager lubab. Skaala on 1–9.

«Harrastajatele soovitan ABEC-5 laagreid, mis maksavad euro tükk. See on alguseks soodne lahendus – kui need sobivad ja olla hoolikas, saab samade laagritega kolm aastat sõita,» ütleb Lekko. Meie laseme paigaldada uuesti ABEC-7.

Ainus asi, millega Lekko ei tegele, on pehme saapaosa puhastus – sellega saab kodus igaüks hakkama, kui ostab spetsiaalse spordisaapa pesuvahendi. «Kellel tahtmist ja huvi, saab igal juhul ise rulluiskude puhatusega hakkama,» tõdeb Lekko, lisades, et uisuhooldust võib teha ka kevadel enne hooaja algust. Samas tuleks uiske hoida talvel kuivas kohas ja enne pakkimist õhutada.

Hooldustööd

•    Rulluiskude täishooldus (paar) 25,50 eurot, rataste ümberpaigutamine 6,99 eurot

•    Uute rataste paigaldus (vanad laagrid) 11,99 eurot

•    Uute rataste paigaldus (uued laagrid) 9,99 eurot

•    Laagrite puhastamine ja määrimine (üks ratas) 3,99 eurot

•    Piduriklotsi vahetus 2,99 eurot

•    Laagri vahetus (üks ratas) 1,49 eurot

Allikas: Extreme Sport

Märksõnad

Tagasi üles