Nälja põhjuseks pole tänapäeval niivõrd toidunappus, kuivõrd toidu kättesaadavus ja taskukohasus. Mõned riigid lubavad endale hoopis toidu raiskamist ning peavad võitlust ülekaalulisuse probleemiga. Seega tuleks vaadelda toiduga kindlustatust üldise majandusarengu kontekstis.
Tänapäeval räägitakse peamiselt kaheastmelisest lähenemisest toiduga kindlustatusele, kus ootamatult tabanud kriisiolukorras tuleb sekkuda koheselt – vajadusel toiduabi anda ning käivitada väljastpoolt teatud turvavõrke nagu tervisekaitse, toiduvautšerid või rahaline abi. Pikaaegse tulemuslikkuse annab samas kõikide osapoolte koostööl toimiv strateegia, mis sisaldab endas läbimõeldud toetusskeeme nii põllumajandusse kui teistesse sektoritesse, et tagada ka majanduskasv.
Siinjuures tuleb rõhutada, et kasv põllumajanduses on võrreldes kasvuga muudes sektorites kuni viis korda võimsam meetod vaesuse vähendamiseks kõige vaesemate seas. Kasv teistes sektorites toimib aga mõjukama nälja leevendajana nende hulgas, kes teenivad juba üle 2$ päevas.
Võti tulevikku – ühistuline tegevus?
Näljaga maadlevate riikide üks peamisi eripärasid on olukord, kus tootja on ühtlasi ka enda toodangu põhitarbijaks. Aafrikas on mitmetes riikides erinevatel põllumajandussaadustel turulosalejaid tootjate koguarvust ainult 10-50 protsenti, sest turule sisenemise kulud on liiga suured ning toodangumaht liialt väike. Seega peaksid valitsused neis riikides soodustama eelkõige turu loomist põllumajandussaadustele, k.a läbi infrastruktuuri, mis on sageli üsna olematul tasemel. Samuti on näiteks OECD küllaltki mõjukaks hinnanud sisenditoetusi, kuid seda koos haridusprogrammide tugevdamisega, et vältida väetiste jmt väärkasutusi. Ekstreemsetel juhtudel, nt erakorralise kriisi olukorras, võivad kasu tuua ka turule sekkumise meetmed.