Kas võiks vastuse anda vihje, et sellel erialal töötavad inimesed reisivad kuni 50 protsenti oma tööajast? Ei, see pole reisikorraldaja, vaid hoopis ekspordijuhi
Selle suve alguses said kinnitatud Eestis veel uudse, kuid juba populaarsusskaalal tõusva ekspordijuhi ja ekspordi müügijuhi kutsestandardid. Need olid ametid, mida Eesti ettevõtetes juba aastaid kõrgelt hinnati, kuid mida senimaani üheski meie kõrgkoolis ei õpetatud. Ja ei saadudki õpetada, sest tegemist on ennekõike parimale praktikale tugineva erialaga, kus ühtmoodi vajalikud nii arusaamine äriprotsessidest, hea suhtlus- ja müügioskus, mitme võõrkeele valdamine kui palju muud.
Arusaadavalt oli selle eriala pidajatel vajaka oskusi, sest need tekkisid vaid tööpraktika käigus pikkade tööaastate jooksul. Ja kogenumatele oldi sunnitud maksma ülikõrget palka, sest alternatiive leida oli keeruline.
2011. aasta algusest, mil hakkasime Marketingi Instituudis EASi toel läbi viima
Ekspordirevolutsiooni nime kandnud programmi, oleme saanud lugeda kokku peaaegu tuhande eksporditööle kandideerinud noore CV-d. Ligi 20 protsenti neist kandideerinuist elas või töötas samal ajal välismaal ja omas head rahvusvahelist haridustausta. Ajal kui Eesti ühiskonnas räägiti, et talente on vaja kuidagi Eestisse tagasi meelitada, koputasid meie ukse taga sajad sellised noored. Tõsi, EASi programmi sõel oli halastamatu ja nii saime ekspordi müügijuhtidena tööle suunata vaid 50 noort. Programmiväliselt edastasime ettevõtetele veel teist sama paljude noorte ja hakkajate inimeste kontakte.